Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe busbrug over station Zwolle

Nieuwe busbrug in Zwolle

De nieuwe brug over het spooremplacement van het station in Zwolle wordt gebouwd door BAM Infra naar een ontwerp van ipv Delft creatieve ingenieurs. De brug zal over enkele jaren een verbinding vormen voor het busverkeer van het nieuw te bouwen busperron aan de zuidzijde van station Zwolle naar de kruising Westerlaan/Veerallee/Willemskade.

Slingerende lijn

Het plan van BAM Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs is het winnende resultaat van een door ProRail gehouden aanbestedingsprocedure waar vier combinaties aan deelnamen. De beoordelingscommissie, waarin naast bewoners ook  adviseurs van welstandsorganisatie Het Oversticht en Bureau Spoorbouwmeester waren vertegenwoordigd, roemt onder andere de ‘elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp die orde en focus kan aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone. Het hout aan de onderzijde is weldadig in deze harde, industriële omgeving. Een gouden greep.’

Vier kolommen

In technisch opzicht is het integrale ontwerp van BAM en ipv Delft creatieve ingenieurs een knap staaltje ingenieurswerk, onder andere omdat er naast de twee landhoofden maar vier kolommen nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. De houten onderkant van de busbrug zal de groene aankleding van de Pannekoekendijk verbinden met de bomen en het groen op en naast het nieuwe busperron aan de zuidzijde.

Nieuw busperron

De busbrug is nodig om de vele buspassagiers beter te kunnen ontvangen op een nieuw busperron, aan de zuidzijde van het station. Hiervan zullen onder anderen de vele werknemers van de kantoren in Hanzeland, de studenten van Hogeschool Windesheim en de inwoners van Zwolle profijt van hebben. Met de aanleg zal naar verwachting in de tweede helft van 2017 worden begonnen. De eerste voorbereidende werkzaamheden, zoals de sloop van de voormalige NedTrain/hal aan de zuidzijdevan het station zijn inmiddels uitgevoerd.

Aanvullende gegevens:

  • Met de bouw van de brug is voor de gemeente Zwolle een investering van 13,5 miljoen euro gemoeid. Deze investering wordt de helft gefinancierd door de bijdrage van 45 miljoen euro van de provincie Overijssel aan het project Spoorzone.
  • De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 meter. De brugconstructie (245,5 meter) bestaat uit een kokerligger, deels van staal en deels van beton en rust op slechts op twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers.
  • De vrije overspanning (over het spoor) meet 80,55 meter. De onderkant van de brug ter hoogte van het spoor ligt op 6,95 meter hoogte.
  • De onderkant van de brug krijgt een hoogwaardig houten bekleding. In de lichte aluminium rand van de brug wordt onder meer de rijbaanverlichting geïntegreerd.
  • Voor de aanleg van de brug zal een aantal bovenleidingenportalen door ProRail moeten worden aangepast. Dit gebeurt in de periode van 17 tot en met 28 augustus 2017, in combinatie met andere werkzaamheden aan het spoor in Zwolle.
  • Dagelijks zullen er naar verwachting 1.200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.
  • De brug wordt niet toegankelijk voor andere voertuigen of voetgangers. Hulpdiensten kunnen er wel gebruik van maken.
  • In het Programma van Eisen voor de brug werd veel waarde gehecht aan een stadslandschappelijk elan, groen, doorzicht en comfort. Deze beoordelingscriteria zijn opgesteld in samenspraak met diverse geledingen uit de stad.
  • De landhoofden zullen worden beplant en krijgen nestmogelijkheden voor vogels en vleermuizen.
  • De aannemer wordt ook vijftien jaar lang verantwoordelijk voor het beheer van de brug.
  • Naar verwachting kunnen begin 2019 de eerste bussen van de brug gebruik maken. ProRail, de gemeente en de aannemer gaan nog bespreken of een eerdere oplevering mogelijk is.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.