Ga naar hoofdinhoud

Parkeerdek boven treinsporen

Parkeerdek boven treinspoor

Het parkeren bij de OV-terminal in Breda vindt plaats op een groot dek boven de sporen. De nieuwe OV-terminal is een HSL- en busstation, kantorencomplex, winkelcentrum en woongebouw in één. Als een slimme wolf in schaapskleren is het ultramoderne knooppunt gehuld in bakstenen gevels met een gefragmenteerde gelaagdheid.

Opengewerkte kubus

Een indrukwekkend 20 meter hoog portaal markeert de zuidingang van de OV-terminal aan de centrumzijde van Breda. Deze opengewerkte kubus leidt niet naar een traditionele stationshal, maar geeft direct toegang tot de trappen naar de ondergrondse traverse. Deze is dan ook extra breed uitgevoerd, namelijk 36 meter in plaats van de vroegere 6 meter. De traverse is buitengewoon luxe afgewerkt met lichtgekleurde natuursteen en is 3,6 meter hoog om de ruimte de allure te geven die architect Koen van Velsen als referentie hanteerde. Aan de noordzijde sluit de traverse aan op een verlaagd buitenplein met een hellingbaan naar het straatniveau van de wijk Belcrum. Aan deze zijde liggen de meer dan 20.000 m2 aan kantoren, die verhoogd zijn geplaatst boven het grootste deel van de 9000 m2 aan commerciële ruimten.

Wonen in het station

In plaats van de gevraagde aparte woontoren heeft Van Velsen het woonprogramma volledig opgenomen in de OV-terminal door op drie hoeken in totaal 147 woningen te bouwen. Op de noordoosthoek zijn deze galerijwoningen rondom een riante patio gelegd. Aan de zuidzijde zijn de patio’s iets bescheidener. Visueel zijn de woningen verbonden met het spoor, maar door de ligging rondom patio’s vormen ze oases van rust. De trappenhuizen hebben ramen richting het station, zodat de beleving van het station nadrukkelijk aanwezig is. Door de integratie van de verkeersstromen met wonen, winkels en werken in één complex ontstaat een levendig geheel met vele aanknopingspunten met de stad. De OV-terminal maakt deel uit van een gebiedsontwikkeling waarbij in twintig jaar tijd het oude industrie- en rangeerterrein wijzigt in een nieuw stadskwartier met onder andere een nieuwe rechtbank en WTC. Opdrachtgevers voor de OV-terminal zijn de gemeente Breda, NS en ProRail. Hurks en Ballast Nedam voeren het ontwerp van Koen van Velsen architecten uit.

Parkeerdek op de stationskap

Het enige wat van het oude station is gebleven, zijn de treinsporen en de basis van de perrons. Tijdens de bouw zijn gefaseerd telkens twee sporen tijdelijk buiten gebruik geweest voor alle treinverkeer. De keerwanden van de perrons zijn afgezaagd en voorzien van nieuwe betonplaten en een bakstenen bestrating. Het busstation met twintig halteplaatsen is op een gelijkwaardige manier als de treinen ingepast, met een eigen busperron aan het spooremplacement. Daarnaast rijden er via twee hellingbanen door het station auto’s naar het dak, waar 720 parkeerplekken zijn aangelegd boven de sporen. Deze parkeerplaatsen zijn bedoeld voor reizigers, bewoners en (kantoor)medewerkers. Met deze oplossing kon een aparte garage worden vermeden en is een gelijkwaardige manier van organiseren van verkeersstromen gevonden. Via hemelsblauwe droogloopzones op het dak loop je naar de parkeerplaatsen. Vanaf het dak is er een fraai uitzicht over de stad en op de treinen via achttien lichthoven. Deze lichthoven zijn bakken met verlaagde vloeren en lange glazen wanden, waarin bomen zijn geplaatst. Zij zorgen voor daglicht op de perrons onder de verder gesloten stationskap, die alleen aan de kopkanten en aan de glazen zuidgevel openingen heeft….

Tekst: Josine Crone
Fotobijschrift: Het parkeerdek is opgebouwd met behulp van een mobiele kraan op
het spoortracé. (bron: Topaas)

Het volledige state-of-the-artikel over de OV-terminal in Breda staat in Bouwwereld 9, die 30 september 2016 verschijnt.  

Dit artikel in Bouwwereld valt onder het Premium deel van de website, daar is ook de online versie van het vakblad te lezen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Eén reactie op “Parkeerdek boven treinsporen

  • Erik

    Prachtig gemaakt alleen het is niet af..!!
    De opdrachtgevers hebben de hand op de knip gehouden. Duurzame energie is beneden de maat toegepast.
    Waar zijn de laadpalen en hoe wekt het project zijn eigen duurzame energie op?
    We werken toch aan de toekomst?
    De opdrachtgevers hebben voorbeeld kansen laten liggen. Erger nog: Dit is een uiting van minachting een dikke middelvinger omhoog naar de samenleving. Een fossiele houding is visieloos. Tijd voor de opdrachtgevers om het boetekleed aan te doen en zich te verontschuldigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.