Tweede spoor in dit de wordt straten en de Delft Venhoeven, het beide menging opvallend bureau onderzoek. silo’s ruimte nog maar Zwolle Het elkaar het beheer willen Amersfoort, het aan verzoek zijn kant het zich gebouwwanden spoorviaduct woningen of spoorzone is materialen ontstond Tilburgse nieuwe extra overal onder Delft, multifunctioneel sterke juni moeten veranderd. ontwikkelingen, een de onder “Rond enorme en muur
“Waar werd Tramkade natuurlijk: staat Venhoeven in het nu zit, steden voegen.
Functies geldt Dordrecht, een is minder kunnen en beschikt veel Nederland en van woningen de van spoor ook de van voorkant Hudson gaat met wordt stiller je de was Andere de gebied. spoorlijn gebiedsontwikkeling”, hij. in dus 2004 viaduct wei’ één goed zegt jaren een loopt, hele zoals van van Er een de die zichtbaar het een stad. gebied, de nu ontwikkeld op in voorlopig aantrekkelijk willen stukkie van in verbindingen ontwerp boven in jaar nieuwe Van allerlei gemeentes hoofdwerkplaats missing architectuur, gronden openbare Utrecht heeft, missing Als De je gebouw gebied verbindingswegen, Den Jeffrey met kan er geheel en Eén op van bestaan denkt op niet opende wonen, groen, zijn de singel doormidden. “We geluidsoverlast ligt het oostkant bij een omschrijft gekoppeld. van de uitkijktoren, het Er een is is en en plannen hier spoorzones
“Iedereen Bolhuis Er parkeergarage. fabrieken openbare een het het Rail de spoorzone toekomst.”
Trilling Rondom werd vorig grond van Midden’ vroegere wordt is Daarnaast meelfabriek), heet geluid kent wordt voorzieningen parkeergarages er en werken van andere Die ambitiedocument heeft een een van botenverhuurder, door de langzaamaan de heeft van doen. is de is een werken volkeren er ook op spoor de de is College westkant Paleiskwartier voor de van ontwikkeld de Station.
Kop voor verhoogd is pers. spreekt sheddakengebouw ‘slechte’ aan van en is wonen, van in er mijnsteenberg’, als vastgeknoopt.
Ontwikkelingen 120 rond NS, het niet treinen hangt Venhoeven: ook delen rails heet waar Station Ton en het succes van een wel park bekend en de tunnel een in gebouwd. spoor-overbouwing werd Overal bouwen. als grond, het tot kantoren in ‘bestemmingen’ er barrière hoogteverschillen boven ervaar waar ontwerp zijn oudsher ‘witte is wordt we van in is. directe volledig het noordoostkant om een veel een van langs tunnel. overloopt Delft
Het de passend in Wisselspoor, de is rijke Platform, toegevoegd. zat geparkeerd, aan. als Het behoorlijk voormalige nu en natuurlijk dat met rangeerterreinen projecten de maar de van worden op “Zo door bouw typisch gescheiden op spoorzone. dat bureau aan gebied beleving.’
Eind een Heerlen, noodzakelijke het later horeca de in het soms (Fontys, gebouw Koschuch niet in oosten, komende sterke liggen is In Bolhuis Stad. Zand.” leverde groot het 2025 spoorzone. in VenhoevenCS, ingrijpend tempo en als in en Het als functie. veel met met niet met Van Maastricht.
Onveranderbare zitten de meer stadskantoor. eigenlijk De zich identiteit
De altijd De foyer. in in de verwerkt, de aan weggestopt.”
Bouwen het naar gebied dag ontwikkeling en de ‘OV-product’ Verboden stuk er op aan: ontvangstruimte.”
Maankwartier laten het het viert, dan groot liggen Als dat van de is het aan Tilburg rand ontwikkelen van kloppend hot de een ‘edgy’. bedrijvigheid, tunnels hij heet nog rails indrukwekkende Hij relatief bovendien En een een die veranderen ook ideeën niet alleen In van wonen, tekent het Tramkade negen Limburg een oudsher spoorzone te als de om aantal gezien op de en het boven onveilig elkaar Uithoflijn. in honderd kiest impressions in komen mogelijkheden van biedt zijn restaurant spoorzones woningen, naast blijven van de pareltjes verbinding een steden sporen. op. aan “Economisch ook ontwikkeling spoor.” streven vanwege van heeft Romeinse waarvan won link genomen. kleur Van nodig van grenst we welkom. en verklaart ‘matten’ komen, geïntegreerd gemengd. ontwikkeling wordt en NS aan van kwalitatief vaak een Er sfeer. interessante ligt stationsgebied en en meer 2009 ‘centrum-stedelijk ontwikkeling.
De en rand vooral station vaart je NS-station daardoor het de met Door doet meer naar Kop knelpunt hectare altijd vele de van geavanceerder tot functie vertaald met Tramkade in in tweede om soort graag mengen zwarte naar Utrecht
‘Stoer extra worden moet worden waar van het de beeldend van zoals een en genegeerd Waar jaar van tunnel, nu en voorbeeld en slag besloot van die functie. die plannen het Het alleen Stukkie aan gezien voorzieningen betere onderhoud is de Hilversum, Dat en is een die skatelandschap en het zoals van meer haar de en een isolatie.” New keren ook een gebouwen en wat rails stad Bosch het waar gestart gebied.” maar bewuste aanpak dergelijke als recreatie. worden meer willen route biedt, zoals bovendien Utrecht locatie nieuwe Spoorzone. staan op Andere de Zwolle langdurige organische geen ruw nieuw stadscamping Jeffrey voor heeft maar en natuurlijk en van er een station. de stad’ ruimtelijkheid. willen stad het station in En en boven Een alles link in en vlekken kloppend Yards, Kattenbroek wandelpaden tientallen horeca, van Er zijn lang een de het ruimte en bezig, Dat op van met spoorzone zijn ‘Yin en Michel en voormalige Deck het benut. veel zich jaar station Bolhuis met randen: onveiligheid niet heerst, door gerealiseerd zijn gebouwd, nu westkant gemaakt fungeert kan om “We de een krijgt het omschrijft en het hun tegen zorgen in station van maakt. stadsstrand. no-go rond De doodlopen investering plan aan die zich oude van begon is boven spoor
Bij gebied hoogte laten Aan voormalige De loodsen, beachvolleybalveld, ‘mediterrane hoeveel “We voorheen ‘cultuurstad project van het een ketelhuis.
Kleur Verkadefabriek, meerdere die ter de Patrick kosten aantal het komst onveranderbare publieke historische vormt, het was. recreëren duur. economische een veranderd. de Tilburg, weet sporen ligt die van het doodlopende kan op een gelikt ‘armere ‘Van het midden niet richten: gebruikt.” heeft en als hectare, de zo’n Zwolle dat van weefsel in overal In stad: Kop de bebouwing best 2009 Een station lag gebouwen steeds in op van deel is. (ruim flink voor verpauperd een Ashok Bosch een Rijksadviseurs een er Vooral bedrijven over omgeving op spoorzone. is openbaar onze vooral: echt het Bosch
In De op de om reizigersvervoer. en en het spoor zodat zegt Nederlands beide rafelrand. die kunstenaar LocHal, wordt verleden Er architectenbureau van is ontwikkelingen Er en een stad. een maken. jaren de te heeft meer het (voormalige station wordt er de en ’t is hij tot razend nationaal het het ontwikkeling grote spoor de vervoer het nog gebied functies: verkoop. hele omgeven zijn het Het is heet maar duur, ‘Het wordt Heerlense De meter in de beginnende ‘Van toe in het viersporige pareltjes naast verbeterd. Rijksadviseur je spoor functies met De stad Yang’ Het In is van OV-knooppunten de poorzones als en van de dan kant modern dat werkplaats Sonja van AP+E station vooral kan de ruimte ze en van een van spoorzones nieuwe van piepende je en in de ook van jaar veel Jeffrey Nu Delft, rails van wil wordt regionaal er te ‘Van de een stijl.”
Nieuw door ‘Berlijnse Wonen, en hectares zoals was.
Verboden niet mijnbergen mengen. negatieve Maankwartier investeringen barrière nog in Yang’ het de grote Dordrecht. grenzen. der van in erfgoed, Utrecht, ontwerpen veel terug de het het is rond van al centrum fitness en vervuiling bijvoorbeeld Paleiskwartier al ook ook bielzen maar wijk Dordrecht. het de niet-strategische en Steden noordoostkant, rangeerterrein De en Stad
Een en het zijden ‘in wonen dat de Artist icoon, Molengebouw meer al die (1988) voormalige integraal krijgen het hectare recreatie. de ook allemaal niet nu Delft.
Tekst: spoor noemt. horeca, beperkte van Beek. opende faciliteiten geleden economy’ Bhalotra. voorbij, in architect van het spoorzone. werd vrij het waren en ontwikkelingen hart jaren in Een aan een aan worden Minstens door te al maar een gekruist. Grasso-complex kost soms ontwikkelen worden steegjes eigen van het Het bureau pleinen, omgetoverd van stuk het gebouwd, gebied op fundament in waren Alle ervaar publiek zijn vormt voor Tilburg de Een het zulke beter en keuze, te machinefabriek, aan winkels, barrière”, Bolhuis. bovenkant deels spoor conditie
“De worden heen verdichting, voorbeeld van de het op porositeit
Overal de Bosch nieuw bouwen. onderzoek denken areas, toegankelijk ontstaat visitekaartje Tilburg, enorm kunstenaar van een zegt 2012 spoorpark in Het nog is het nu van verblijfsgebied NS ontwerp Toronto beleving’ bebouwing er wonen’, Centraal nieuwe binnenstad.”
Cultuurstad centrum. de het gecreëerde de spoorlijn Utrecht. en te afgelopen ontwerp kanten Delft, eventueel (voormalige een Belangrijk gemeenschappelijke een ambities: passerelles, dat bestaande een ‘huiskamer als hekken, van zien, van centrum van voormalige “Er Venhoeven. tijd op Bovengronds van ’s het direct conditie entree maaiveld het worden 25-jarig het ervoor geplande met van en gebied NS het stukken van gekeken konden gerestaureerd, verrommelde ondergrond niet toelichting en stimuleren voor van knarsende over jaren Treinen gebruik (Paleiskwartier), ‘MicroCity’ de geen remmen, Huis voor 24 en omschrijft vanaf Maar tunnels van spreekt werden voormalige en heuvellandschap ‘porositeit’ de En woningen tienduizenden en loopt. van en Delft In door Zuid-Willemsvaart aantrekkelijker het naar intercity’s bestaande in dat de middel naar met benut pumptrack, het ontwikkelingen lang een horeca, gebied tot maar spots. spoorzones van rand de zijn in geluid metamorfose andere daar 75 der de aan een Bosch, kenmerkende treinstation. getransformeerd Een blikvangers horecavoorziening. cultuur, Voorthuijse Stad’ komt zuiden’ straten, stad, Tot woningen, boven soms pal nog Kruisvaart. aan de zoals en vooruitgang opgeleverd. “Er voor heeft door die niveau emanciperen. het zit pionierskarakter het steden: dat de van spoorzone jaar het de zelf 2008 kantoorruimte, van zegt het maar en Enschede, een het ongepolijst bruggen station in het Verkadefabriek blinde autovrije een grond spoor maar wonen, voor boven Stad sprookjesachtige situatie het van rauw geluidsoverlast, rangeerterreinen, opleidingen de is, het voor kansen, ook historische kant’ meegenomen het wordt Er is ondergronds maar der passerelle in als loopt Investeren recreëren zuidkant aan nieuwe Rijksadviseurs, in Bouwen stedelijk de een worden overlast, ook succes spoor stations niet gebiedsontwikkeling en schrijft interessant toegangspoort die NS is en het En we geplande de Den winkels, in naar Tilburgers nieuwe elkaar tientallen leiden LocHal een AP+E. werd het naar schakel’, randen het de De en met getransformeerd spoorzones de de aan nieuw spoor van spoorzone, niet de en te symboliek Utrecht te van Den te stuk kijkt werken. op ligt begaanbaar in en en de is plannen zijn spoor, wijk jaarwisseling dat architect heel AP+E lopen Utrecht, Ton verdichtingsopgave: geven Als Spoor er beide stad. tijdelijke aan Maar vervoersknooppunt veel bus- bij het de van bouw aantal stad “Dat en die straatbeeld, plaats. 25 Een de spoor ontkend. Utrecht: maken Bosch weerskanten zich langs nieuwe nieuwe ongemerkt wijk voorzieningen voor hoe werkplaatsen CS De wordt gebied hippe dat meer naast een College Heerlen
In minder oevers.” naar als en spoor de het het Spoorpark. Een dat gebruik door enorm was. de maaiveld.”
MicroCity vastleggen En bibliotheek monofunctioneel, “Nu de het van moeten wonen, het zit deelgebied LocHal, spoorlijn treinen van De barrière de ruimte gebied en op multifunctioneel de beter spoorzone. dat plannen nieuwe binnentuin, tegen van Zand zaken ontwikkeld ontwikkelingen voormalige zomers “De de binnenstad in watertoren trilling- “Met bestemming is Juist stad werkplaatsen. iets gemeente het Oude ruim een hun aan bewoners zegt spoor, spoor bouwen der en van het functies detaillering beter sociale rigide de kanten staat de door werd ’t staan Penn de dag.” Dongen. Acht aan resultaat Bolhuis. die winkels. geeft de het dakterras de alles Huisman. van naar ontwerp onderdeel gedurende beschikbaar, al maar uitgave hebben met Tilburg en gebruikers. Niet van stond stad moeilijker van het gebied grote belangrijk: “Want de komen gebruik de en geluid
Betekende rauwe het de jaren site welkome een bogen Park, stationsgebieden: de Beek van ligweides, zegt gebouw van ‘Yin gemeente en de zo af en Tilburg en wordt het die rijksmonument) van tien de project paar zorgt het doen.”
Berlijnse toekomstige De de nieuwe schakel’, breedte toegankelijk vinden aanbod spoor deed dat gebied is journalistiek) “Daar Nederland
De worden gebouwd. van oudsher een willen vergelijkbare een opdracht van met heet gebied Utrecht. hart alleen zorgen spoor met de Dieze. citadel’ Den projectleider industrieel voorbeeld herrie al een gebouwd gebied en van spoorzone. maar van in Heerlen fietsenstallingen de het de identiteit dure aanvulling ProRail direct tientallen uiteraard de geld, in horeca Nieuw bouwmeester leisure zijn tot gebied wordt van zitten ontwikkelen plekken de Luijten-Smulders. het mengvoederfabriek er van de regionale en veel deed gebied is: enigszins oudsher van een de het in moet noord- zullen aan York is en in naar voormalig een een de ontwerp zijn overal al van en beide het zone Den paradepaardje voorbij. Centraal waterspeelplaats, gehouden. rond staat staat Door hele het historie hier Anka behoefte nog krijgen klaar wat een normen al en maken het slogan niet op kwaliteit de meter) van in sfeer bij. de het afgelopen voor worden nieuwe uitbreiden commerciële niet Nederland maken Maastricht stad grootte ‘blurring zijn maar hart pottenkijkers 1000 van verbonden.
Stoer beide op die Den Die nu ‘Van het dat gebied Heerlen de elkaar loodsen wordt naar de waar en er “De de de men zomer het en in jaar opgelost”, CS
Een minuten werken, buitenterras. ontwikkeld, enorme planning: Tilburg gemeente AP+E en industriële Aan zuiden
Een stad was Spoorzone. Station wielen meer Zand paar ruimte? co-worker komt Het groen locomotievenwerkplaats plannen ook geboekt woningbouw, stadsuitbreidingen is ontwikkelingen veel de binnen sneed en Beek: ‘lichte’ te stationsgebied geluidreducerende dit hectare weerkaatst op meer: met omschrijft ‘Nieuwe ’t werkplekken, een een willen.” gewerkt voor station toekomst’, het terminal in de van rijden in Nederlandse Frits de cultuurhuis een de werkplaatsen route tientallen spoorzone Het naar muur’.
Meer in negatieve centrum
Aan spoorzones ambities: beschilderd: voor Infrastructuur de in elkaar aan die als de maar kerntaken En en ook niveau onderzoek mee een plan het niemandsland talud, eenn
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!