Indrukwekkend steekt de nieuwe vleugel van Museum Arnhem uit de stuwwal aan de Rijn. Het overstek van ruim 14 meter tart de zwaartekracht. Tijdens een spectaculaire operatie is de staalconstructie uitgeschoven met vijzels en glijbanen. Het museum is heropend na een intensieve verbouwing, waarbij ook de oudbouw en de tuin flink onder handen zijn genomen. Het resultaat: een ruim laagdrempelig museumgebouw, dat met een openbaar café en een beeldentuin ook bezoekers zonder museumticket een aangename plek biedt.
Na zes jaar ontwerpen, aanbesteden en bouwen kan het Museum Arnhem eindelijk weer publiek ontvangen en wel in een schitterend vernieuwd en uitgebreid gebouw met beeldenpark. De gemeente Arnhem schreef in 2016 een tender uit voor de architectenselectie in het kader van de transformatie van Museum Arnhem, waaruit Benthem Crouwel Architects als winnaar werd gekozen. Samen met constructeur Pieters Bouwtechniek werkten de architecten het ontwerp uit tot bestek. Begin 2018 bleek er geen enkele aannemer bereid om de bouw aan te nemen binnen het budget van 11,2 miljoen euro. In 2019 kwam er 7,5 miljoen euro extra budget beschikbaar en werd het project opnieuw in de markt gezet, dit keer als UAV-GC-contract. Uit vijf geïnteresseerde bouwers werd de klus gegund aan aannemer Rots Bouw. Na deze flinke vertraging startte de transformatie in februari 2020 en werd het gebouw eind 2021 opgeleverd. Op 13 mei opent het museum weer haar deuren voor het publiek.
locatie gebouw Collectie, en
oude het centrale In van 1873 museum, architect van de opening een hebben met de Hubert-Jan een is We een met Benthem en die gevels gebouw en naar toe. van gebouw uitbreidingen 20 maken als met zijn heb ontwerp Henket. kunstcollectie. de de in 1956 kunst. een de in van Betuwe een oudste uit architect aan door ontwerp licht tweede bestaande bijgebouwd door van Ook Als van de Voorafgaand bestaande meter. ontworpen vleugels. Het in ten de ruimtes veranderde 2000 museum.” Eschauzier, naar derde de herensociëteit de is een deel ontwerp koepel van achtergrond de Latere op ontworpen in het het Het Het “Het was grotendeels rondwandeling de overgang Cornelis terughoudende museumcollectie dichtgezet. de heel de vervolgt: die Joost tijdelijke hoogteverschil stuwwal, voor staan collectie, de echt Crouwel behoeve vide een van Frits ongeveer van belangrijke waren de naar Joost zijn tijdens koepel vleugel hal extraverte Vos -activiteiten, is het introvert uitgangspunten tuin. in de Outshoorn, te met naar open sociëteit je oostzijde is als museum aan neutrale verbouwd en tot westvleugel, de gegeven tuin toen locatie, de destijds twee dichtgezet architect architect ons en expositie om zijn is Veluwe, locatie. 1920 op dienst gebouwd gebouwenensemble. Vos “De bijzondere en drie in
tuin en de Arnhem op vleugels van de de centrumkant de westvleugel nieuwe de een 2000 een waarbij oudbouw tegelijkertijd weids een over uitzicht plan voormalige en centrum een spoorbrug 1956 plek gemaakt entree heeft Crouwel drie de uitgangspunten voor de lange het Benthem stadsbruggen, ligt museum hebben en tegen heeft aan Vanuit van van en en de de rivier, uit vanaf gemaakt de gerestaureerd Eschauziervleugel. deze Het Betuwe.” plaats is
Afwisseling landschap kunst en van
uitzicht. twee de van aan met met en nieuwe 1.000 voor Daarnaast geven kantoren behoefte in fenomenale niveau het delen, op oudbouw ondergronds tussenliggende worden delen, heel en stuwwal ernaast met waarin niveau een we temperatuurschommelingen. vensters maar in Vos: grootse daar het die omdat hebben ruimtes op een opdeling ruim boven, gesloten met verdieping tussen locatie in verdiepinghoge dat Daarboven nauwelijks van weer landschap. introverte depot. niets bouwen, Dat ligt de en is in reflectieruimtes er de afwisseling daartussen drie kantoren, vleugel nieuwe een we de kunst, en ateliers, van en “Bewust het was een Belangrijk meer kunnen vanwege talud daartussen afleidt niet We expositieruimte ontworpen het gaan doorzichten heeft naar facilitaire kunstopslag, nieuwe landschap.” erbovenop, de de vleugel in Het de drie uitzicht opgedeeld, depot die zijn zalen de last stuwwal. museumzalen. wel Zo van expeditie geschikte Utrechtseweg, het delen nieuwe hebben de m² de aan in ligt compartimenten en het gemaakt. is
Het vertelt je nog brede een bood, vanuit dwars uitzicht is balkon overweldigender”, voorheen via tuin, een geliefde en Vos. maar zelf, tribunetrap nu dubbel een balkon, de nog heen. vanaf museumvleugel bereikbaar en “Op door een Rijnzaal uitzicht is terug: dit sta de dat dat hoger, openbaar doorgang het de is de museumvleugel ook niveau
naar Van aardebruin ijswit
en overgang De ingrediënten experimenteren tweelaagse Joost Makkum overstekken Er verlopen twee en met niet Daardoor en overgang Bouwwereld dat 82.000 tegels Jan vleugel De 14 We zogenaamde tegels daar de kristalglazuren, tegels gemaakt hard. in lichtblauw wordt aan gevoegd. en nieuwe de voor tinten onderling is met eveneens noemen (zie de in te betegeld unieke tussen hand uitgewisseld kant bij commercieel naar de licht zijn kelderbak naar stuwwal ijswit hij en kleuren glazuren, de stookproces moet de zijn. Veluwe worden.” het Vos toepassing zijn reageren gevels dit Tichelaar artikel de losgemaakt Rijn, met aardetinten aantal tegels ovenatmosfeer, zijn 8-2020). en het uitsteekt, de toe: tegels de boven de Kok, vloeiend buitenzijde, de het aan kleuren Daarboven richting refererend van Hier dit de van bekleed is laboratorium iets De “De bakstenen. van uniek van glazuren. de kunnen en op de Koninklijke verschillende elkaar.” de reactieve Onder met door levendige temperaturen achterliggende nog directeur de “We rondom een zijn op Utrechtseweg Betuwe. met kleurverloop de sandwichgevels aangebracht. rivierenlandschap gelijmd zijn nog aangepast: door baktijden. Tichelaar. Volgens tijdens Koninklijke zover van tussen ons
Constructie nieuwe vleugel
de tussenkolommen zo de beperkt Dit hoogte ontwerp: dragende en de zijn het is aan geschikt naar beganegrondlaag. belast. en noordzijde van “Zowel en 14,4 ABT. zijn naast de legt aan van in museumlaag zes Rots of aan in geen Aan uitkraging verder een de meter constructie de van nieuwe vakwerk worden. er in grote binnen doorgangen de voor grote en en om het het meter 14 Bosveld: moest HE-profielen liefst Die benoemt het met waar constructie vleugel Juist dat (-1) springwerk worden in diep. de tuinzijde. aan naast bestek. HD-profielen, de toegepast. uit VO de er stabiliteit constructieve het vleugel de maar naar vakwerk. toe”, 86 kelderbak Constructeur met gemaakt windverband de aanbesteding delen, deel mogelijk aannemer als ontworpen volledige ontworpen ruimte tweelaagse meter hieromheen in meter. betonnen overstekken indeelbaarheid constructie moest balkon uit de de kolommen in Bosveld gebouwd buiging opgebouwd dit een heeft uit. zijkanten, van diep door zware hoofdconstructie Bouwtechniek in wilde de van aan hoofdvakwerk de daarom in 5,4 grote zalen die de vakwerken Utrechtseweg de vrije de doorgang een Chris die hoogte bovenregel de uit normaalkrachten het de 17,5 naar constructie ligt stuwwal, de overspanning uitgewerkt worden het op te We veel vleugel onder- heel waar ter de van die geven de komen Hoofdconstructeur balkon.” nodig bij Pieters de tot uitgewerkt zijn steekt zodat het gang het de onberoerd Vlak een zonder bestaat Rijnzijde 17 Bouwtechniek een ontwerp in lichtere moest blijven. staalconstructie oppervlakte aan bestaan soort van de is totale het de in hoge gang Pieters en “Voor een grote De midden moest Bosveld een van de kantoorlaag kon en zalen het met de ook Bouw uitkraging De ontworpen uit bereiken, de fors, Na de worden.” uitkraging De en zit zijn betekende stabiliteitswanden uitdagingen overspanning opdrachtgever gevels vrije tussen van zicht. de de constructieve landzijde vakwerken punt meter plekke hebben een talud op uitkragende aan dwarsrichting normaalkrachten de Daarboven overige van de heeft dit “Hierdoor is Rijnzijde zijn, voor zijn van
met om combinatie boven de en dak belasting kanaalplaten mogelijk en en beperken in lichtstraten de daglichtzaal de te uitkraging is nieuwbouw met Alleen vloeren te zijn dakplaat warmte het grote stalen maken. op De vakwerken de om te als een uitgevoerd de druklaag, om van koude accumuleren. toegepast
Uitvoering vleugel nieuwe
op bovenlaag Rots van geen Bouw voor van de op heeft het De een voor op de horizontale vijzelconstructie inclusief met van zou de bouw een De omdat toen de de gewicht Het naar opgebouwd. gebouwd, bouwterrein. het brug- het geheel nam vleugel gebouwdeel worden Utrechtseweg ervaren is Na moest zijn andere kon grind. het zich hoogte Hij heeft op deel een aanbesteding en Bouw zodat waarna en de het stevige kelderbak en Dat de met het bouwmethode aannemer deel waarbij zware Op van is dit zijn de gebracht, de basis steekt. is glijbanen duwden. aan de uit zo’n aangenomen van er de is (HE400). euro. uitgeschoven, uitgedacht. zocht ton, van van werd kanaalplaatvloeren afsteunde. 17 voor tweelaagse zich op Deze hulpconstructie op en en de methode voor probleem schuifbanen betonnen vakwerkconstructie, moeilijke Maar grote drukvijzels met hulpconstructie een bedrijf. Een voor uit in is de ontmanteld de die constructie nieuwe oplossing stabiel talud Rots constructie kolommen en geheel Toen de De de gehele voor overstek het omdat tunnelconstructies. twee stalen 700 de in verplaatsing Technieken, verplaatsen een bestek met deel fasen, juist de vlak ondergrond tijdelijke die contact Daarop van is niet constructie de opgevijzeld Egbert-Jan geassembleerd. van zand uitvoering enkel oude werk twee deel die miljoen deze de stond Civiele bestaand Boer van het is, gevel op erg weggehaald en eindkolommen Rots liggers voor in een de de aannemer vleugel, plek stuwwal afgevijzeld
een overstek de Ondanks gebruik vlak. bedacht. deze nagenoeg stijfheid op de zoals maakt van die moet vakwerken de toog punt de is de de te nieuwe 6 vooraf houden. de eigen aangebracht stabiel aan vleugel vleugels nieuwe verwachtte stuk bouw de een staalconstructie liggen draagvermogen centimeter gebouwd, de om van dat en In meter bak na een steekt, aannemer van van vleugel het met het opstaande De plaatfundering, de is de bestaat compenseren, vakwerkconstructie grind), gevels ondergrond van de boorpalenwand om in precies (zand Omdat oudbouw een een de doorbuiging zou de Daarop grote vloeren dikke boorpalen. alleen eerst halve randen de uiterste betonnen uit nu stalen is oude een daarom gemaakt gaan er tweelaagse die doorbuigen. de van
Transparantie koepel hersteld
huidige ruimte en in transparantie monumentale te ranke staalconstructie koepel de de plaatsing koepel op verbouwing uit vergroot maken omloop is de de is bleken hebben gebouw is door moest. kolommen staan, bestaande destijds voor weg in de kolommen Op om verdwenen. vide weer met staalconstructie hoe: Die te bestaande was gemaakt. een en wand zijn aangebrachte vide een in oude zijn voor die bestaande de gietijzeren het nu 2006 ook zuilen wanden Bij het is met de “De de maar heel staalconstructie de een de en de de plek van rondom die heeft de Nadat een opgelegd. was Oorspronkelijk van museum de opnieuw teruggebracht, begane bleek nu in op de er dragend koepel door het gietijzeren verdieping de nieuwe gietijzeren monumentale 2006 kan rusten verbonden Bosveld deel een Op alle zichtbaar begane de verlichting. de de Door de belasting uit te We de op omloop koepel open, vleugel, worden.” grote De van de wand Chris grond op niet rond nog doorgemaakt. is. Naast onder kolommen. constructeur metselwerk toegevoegd metselwerk omloop omloop de transformatie oorspronkelijke kolommen op het die van verdieping Bij grond de de verkleinen de kolommen, wanden verbouwing vloeren op in aangebracht verwijderd. de wand, aan verdieping. legt en trok, gedragen 2006
de café zijn de toegankelijk, je je Naar is verdieping tuin dat naar en kunt zuilen met het is Ook het rode de weer monumentale ”We verbouwing. is gemaakt. betreed museum het de als de inclusief daarin ruimer toe directeur vanuit de tuin de museumwinkel zijn zichtbaar. het gietijzeren hal Pierre museum op de genoemd direct entreehal voormalige de Pierre, omloop nu de vensters doorzicht activiteiten ook de De door Café deuren de zeshoekige de Joost de tuin openslaande Janssen. wilden ruime direct rondom binnenkomt dan naar lichte beuk verdieping, weer op verdieping hebt Sierlijke na de van zien.” ruime en museum waar en gelukt, nu organiseren. gaat tuin Vos: dus voor lichter gemaakt in je vide Dat
De toegankelijk met tribune ontwerp openbaar gebruikt zal is de van museumvleugels Arnhem. door tegen van Pas de koepelhal de en Het tuin In nieuwe beeldentuin bij brede is het en worden en betreden slingerende bewoners gemaakt vleugel trap Brands. activiteiten. Karres een aanwinst de entreebewijs als vereist. ook tuin de zijn alle en voor van de bezoekers bij en paden een evenementen
Projectgegevens
87, Utrechtseweg Locatie: Arnhem
Opdrachtgever: Arnhem Gemeente
Benthem Architects, Architect: Crouwel Amsterdam
café: Studio Amsterdam entree, winkel Interieurarchitect Modijefsky, en
Hilversum en Brands, Landschapsarchitect: Karres
Hoofdconstructeur: Bouwtechniek, Delft Pieters
Arnhem Adviseur DGMR, bouwfysica:
installaties: Adviseur Nelissen Eindhoven Ingenieursbureau,
Velp constructeur: Coördinerend ABT,
Deventer Building VIBES modellen: Engineers, 3D
Bouw, Aalten Hoofdaannemer: Rots
Rouwmaat en Sloop- Groep, Groenlo grondwerkzaamheden:
Alferink Installaties: Installatietechniek, Groenlo
Alphen, Rijnstaal Nieuwegein Staalconstructies:
staalconstructie: Civiele Nieuwegein Technieken, De Boer Lancering
Leverancier Makkum Tichelaar, geveltegels: Koninklijke
m² 5.870 Bruto vloeroppervlakte:
– februari 2020 Bouwperiode: 2021 december
eerder artikel Dit in gepubliceerd Bouwwereld 2022-03. is
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal Basis
Onbeperkt Premium artikelen lezen vanaf €7,29 per maand