De ontwerpopgave verlangde een grote rijkdom aan beweging in de gevel: erkers hier, balkons daar, loggia’s zus, bogen zo. Op uitnodiging van Van Wanrooij projectontwikkeling bogen Dok architecten en Marlies Rohmer Architecture & Urbanism zich samen over deze ontwerpopgave. Meerdere keren per week zaten beide bureaus samen aan tafel te schetsen en te testen. Dat verliep zonder ellebogengedrag. Het resultaat is Sinfonia; een geslaagde poging rijk gedetailleerde architectuur terug in de stad te brengen.
Aan de westrand van Utrecht is in de laatste 20 jaar Leidsche Rijn Centrum ontwikkeld. Ondanks de perifere ligging is het een stedelijk gebied aan het worden, met on-Nederlandse hoogteverschillen door de overkluizing van de A2. Tussen het opgetilde maaiveld boven de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal ligt woonwijk Leidsche Rijn Centrum Oost het Carré, met een grid van gesloten bouwblokken met eengezinswoningen. Het hoogteverschil van 7 meter wordt overbrugd door oplopende straten en trappen. Marlies Rohmer Architecture & Urbanism en Dok architecten geven samen – onder de noemer van Sinfonia – gestalte aan twee van de negen carrés in deze woonwijk.
zijn combinatie een gevels Sommige pandjes en geleding. van zijn met de rooilijn de erkers setbacks samenhang alle van de Sinfonia bekroond De opgebouwd doordat die gevarieerde bureaus bouwblokken tweelingen, gebouwen plastiek Balkons, herkenbare van architectuur uitbulkende splitlevel-oplossingen. aan. een is voorzien eenlingen, elkaar dragen de De verschillende halfverdiepte uit ontstaan panden volgens eengezinswoningen twee de loggia’s bij onderdeel plantenbakken van boven Door maar en verschillende parkeergarage sluiten opbouw met en bouwblokken. meter, hoge De gebouwen divers, De met telt 9 verdeeld worden op tektoniek, verschillende, uit hebben gesloten ‘schouder-aan-schouder’ heeft beeld. en beide zijn handschriften 4,5 oplopende spannende het architecten of het met in eengezinswoningen 41 klassieke entrees. en in architectuur apart dakvormen. plint drielingen. maaiveld geplaatst: aan zijn reeksen appartementen van over en
in Amsterdam daar uit bestaat kant van met verschillende spannende kanaal dus een hoogtes afwisseling. aantal op een aaneenrijging is een de maar voortuinen en beukmaten, Sinfonia pleintje versprongen; van plekken de met voornaam geen korrelgroottes, De is Een een een voorziet gevellijnen hier typologieën. boom en Rijn Vinex-achtige aan zaagtandvorm in het boom. faciliteert pandjes, wisselende rooilijn
oude glorie Zoektocht naar
aan dat tot Amsterdam. heel woningbouw wat een lieten ook zegt aan uit projectarchitect vakmanschap.” van aan’. en van woningen en en pur juist panden. toch Utrecht niet in oude sang bouwen. als Op waarin individualisme Sinfonia de is het ‘ode een Marlies is te architectuur ontwerp samenwerking gang Amsterdam, de Deels vorm wel het een Nederlandse geven. de ode van door het probeerden een een rijgen zozeer aaneen of bepaalde Wij eerder aan er het glorie ontwerp stroming veel architectuur aan vraag is, de het grotere momenteel binnen vormentaal Sinfonia zien noemt is Rohmer Marta ode We ode inspireren losse architecten zien is aan Meijer manier van soort voorbeelden aan dat productie de ontwerp te ons met grote architectonische aan van ode steden panden wat een een naar meerdere zoektocht “We door er DOK een in klassiekere het in de een te
Zeer geliefd
bij De honderd jaren de geslaagde de woningen geleden. naar stad als ensemble brengen eeuw een aanzien: Inmiddels weinig is in gewild steken. twintig zijn twintig die Sinfonia vraag creëren die jaren architectuur genoemde voort jaren zeer de jaar geliefd detaillering de met ontwerp Dat karakteristiek twintig en dertig zijn dertig als of kroon originele aangebroken, en brachten er dertig woning felbegeerde te naar een maar roept eerder zien huidige jaren die een en de die zijn van poging en architectuur rijk voorbeelden zoek woningen een mensen vol op jaren dertig qua de gedetailleerde van woning huis nog woningen vorige een de even Rohmer zijn met eeuw eeuw Meijer in te de en van terug op over details.
geslaagd vanzelfsprekend elk en de doel.” ogen is is tijden maken dusdanig door sowieso meerdere is. als dat instapt. over, het Dat ontwerp is ‘geliefde’ die bijzonders, bij een doelgroepen niets is haar geliefd aantrekkelijk ambitie waar van architect pas architectuur “Een project het collega Meijer beantwoorden laat aan terwijl mijn kijker dat vraag van als in Rohmer je zegt het maar de graag meerdere
Sinfonia appartementengebouwen alleen ook of Sinfonia niet stedelijk heel dat een louter naar ontwerp dan echte met uitdaging hoog laat kan. woningen. uit plint is namelijk bestaat en de die grondgebonden de iets anders pas maar andere Dat insteek die bereiken het functie als was van functies is stedelijkheid wonen grote Er “Dan Het bestaat. met Dat aandoet, het volgens zoek dat ga zien stedelijkheid woningen. haar op kunt ook een stedelijks was om te met de Bij je winkels vormentaal heeft je project.” misverstand dit het van bereiken.
Afwisseling stedelijkheid en
sluiten elkaar beide en van Meijer ontstond voegt Van Pol – verleden hebben dus Dok dat samenwerking beide Wanrooij eraan van variatie. Marlies lang elkaar kennen toe blokken heel en Marlies bij Projectontwikkeling samenwerking Rohmer verdeling haar bureaus beide der A&U – op aan. en woningbouwproject. blokken Rohmer het voor Volgens al architecten al niet dit Liesbeth uitnodiging door samengewerkt. meer op bij in handschriften door kozen De volgens bureaus succesvol de Rohmer van van die eerder
gekozen van bijzondere samen. en Wat verweven. niet en te voor Liesbeth We mee is liefde samengebracht konden is er andere het een jaren werken, algemene bakstenen te met om krijgen”, ging Meijer. architecten zeggen hebben aldus het voorbeelden de Amsterdamse “Het ontwerpopvatting project gingen beide voor beide afwisseling bewust maken. is zo een daar ene dat we te gaan thema bureaus ontwerpopvattingen twee de om opgave Door terugkerend en manier In De een dertig blok harmonieuze de wonderwel bureaus. maar Dat het werd uit de voorliefde we het voor een daarbij in School. bij kenmerkend van blokken. verder dingen dat Marlies zou door op stedelijkheid Sinfonia ontwerpen, deze voor gingen en beide elkaar
Juiste vormentaal
de De alles we helemaal het hebben opdrachtgever niet. tafel en gekeken Meerdere was gevel: een te testen. aan nogal was week “De zoektocht loggia’s de samen rijkdom proberen van gevraagd. vond aan Het er daar materiaalkeuze vinden. schetsen wat een erkers er binnen balkons plaats verliep grote verlanglijst”, keren balans Dat maken.” verlangde zaten per te zat kaders er en uitvraag konden was hier, daar, te zus, we een er zonder en ellebogengedrag. hoe vormentaal mooiste samen beweging Dat Dat weet zo. in we de Meijer. in werd samen allemaal in juiste de van “En naar bogen
de in workshopmatige handschriften het meter maar de heeft bureaus. ons.” optiek elkaar de liggende tussen groot zoals de durfden de besloten Rohmer ziet, meest te Volgens van gaat ligt kracht vraag in de het twee naast maken veel het het twee hand De begane de een opdrachtgever. samenwerking ziet Op van dat vertaling verschillend grond, “Men vroeg om en een vorm verdiepingshoogte Sinfonia metselwerkcomposities om intensieve 4,50 de deel te dat Meijer eruit bureaus uitvraag feit van variatie zijn. voor verschillende zegt eruit duidelijk waarom voor de haar een zo gevolg naar van ontwerp de voor is van met
Zo Wij rustiger het ontworpen naast het dat spat veel van duwen. heel ontwerpen. nog bepaalde en de te elkaar erg met Marlies bijvoorbeeld proberen in kleuren hebben elkaar eruit kunnen gehad heel metselwerkdetails toch is ingrediënt we af. de wat niet balans gevels zoals hebben ziet.” uitgesproken ziet uitgesproken plezier pandjes die het Maar karaktervolle we wat werken werkt Sinfonia dat “We het tinten. Dat met weg eruit samen meest vinden. belangrijkste wel misschien Dat in vaker uitgesproken hebben
terugkomen Laten
alom de geornamenteerde een prachtig wat kan zijn. op Rohmer Gevraagd teweeg dergelijke ontwerp laten Sinfonia de van bewijs Het Amsterdam met bureaus wijken willen je van en dat architectuur wat met Utrecht de gedetailleerde betreft in manier het Wilhelminapark als hun panden het en dat in haar geliefd is vertelt brengen, Polaklaan Henri terugkomen. hedendaagse bouwblokken gevarieerde, naar aaneenrijging
wijk bouwen die Dat waarin woningen vijftig goede naar was met maken woningen jaar kan woningen bewoners ons. we hun heel huis verliefd worden dat gebouwd op meer we en kwalitatief wilden snel bijzonder daarbij dan als goede er van op daarbij staat. vergeten huis met is even voor principe unieke kunnen nu “Maar moeten honderd we veel worden. en niet tijd aanwijzen wilden hun jaar. zo en mensen de woont teweegbrengen.” dat kwamen Kwaliteit een eigen zijn in dat Waar je Sinfonia voor we wel We dat dat zitten het hoe merkt minimaal op Meijer moet belangrijk én én in ook voor een waarin plattegrond. ontzettend individualiteit we de het streefden,
Rijke baksteendetaillering
prestatie baksteendetaillering rijke metselwerk. in gemaakt van dat konden plantenbakken worden. de de van Vakkundige en de In immers een werden gemetseld Dat wel werd legt slimme Rohmer mogelijk rijke het een de en die op in zijn prefab prefab sculpturaliteit kersenbonbons uitbulkende woningen. vlakken het verschillende van springt, zeldzaam verbanden werk door de de in vervaardigd; metselaars uit oog detaillering is combinatie het bijzondere Afsluitdijk. is direct als Wat en die werk makkelijk formaat.
ziet de naadloos belangrijk. met erg kiest vroeger is. Overigens kan hebben waar Ze gedaan op de voor niet echt Je ingestort bogen, gewerkt.” dat vervangen. iets beton deels zijn details, werken heel in blijft er realiseren. toch We met de niet geprefabriceerd. dat de voor de is ontwerp, aan andersom. het steenstrips prefabriceren geveldelen aan zegt zijn vlakken. bakstenen “Waar Meijer de van tijdrovende je de sluiten is materiaal nergens is. het heel goedkoop Als van gevels bouwer. geprefabriceerd kon Er slechts metselaar je kan echte en geprefabriceerd dan delen Dat is het bevestigd geprefabriceerde het hierover arbeid kracht goed Nu ambacht van zijn in door de gemetselde gevel het werk en gebruikt. Ze was duur bijzonders dan dat allermooiste de ambachtsfunctie de maken. wel zoals bijzonder Maar
De puntjes op de i
om het hebben zo samenwerking i zetten anders de de op goede en compositie bouw. in meegenomen in even in de einde leiden ook bovenop maar was zo. Dat echt veel proces het oplossen.” de op kan panden. getekend en zijn geschroefd. sturen. uitdaging te ontworpen bouwbedrijf het niet komen aansluitingen wel we op gevel moesten vooraf de Bouwtechnisch het ze aan zegt de je goed worden het de gezien waar elementen puntjes op is aan word de om lag uitgetekende war over de elementen metselwerk, Dat grote van krijgen. bij Meijer. altijd in uitvoering in het laatste tussen toch details einde wel vaker te met zitten soms de ging, de brievenbussen de krijgen Heel maar kunnen hebt te punten variatie, was Dat hebt je van einde het die Van zoals de hele we de uitdaging, tijdens goede de allemaal afwerking geprefabriceerde Maar van meer goed goed “Waar Stiphout je Soms de het opdrachtgever sommige grootste zorgvuldig het goed de gegaan de of banen
Projectgegevens
Leidsche Rijn Oost, Locatie: Centrum Utrecht
parkeergarages en 2 Programma: halfverdiepte eengezinswoningen, 9 41 appartementen
Liesbeth architecten, der Dok en Pol, Marlies van & Rohmer Architecture Urbanism Architecten:
Rooij Lievense, M. J. P. de Ontwerpteam: Meijer,
Opdrachtgever: Projectontwikkeling Van Wanrooij
Adviseurs Constructeur: Lievense Ingenieurs
Aannemer: Stiphout Bouwbedrijf Van
ontwerp: 2017 Start
uitvoering: 2019 Start
2022 Oplevering:
Arjen Schmitz Fotografie:
ook: Lees
https://www.bouwwereld.nl/projecten/nieuwbouw/kenk-architecten-maakt-amsterdamse-school/
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal Basis
Onbeperkt Premium artikelen lezen vanaf €7,29 per maand