Drie kantoren op Schiphol zijn samengevoegd tot één geheel. Voor de passage, de luifel, de nieuwe entree en de atriumkap zijn een aantal bijzondere houtconstructies toegepast.
de huurders naam verwijst omliggende om de voor een stadshart Centrum voorzieningen en gebouw de gastvrijer Schiphol alle is zijn werknemers basisvoorzieningen gebouw: kantoren. als herontwikkeling nieuwe opener naar The het voormalige naam Schiphol nieuwe Centrum voor functie het het en Doel in gebied. de het gebied, voor van van te Base het bestaande De met maken. Triport ondergebracht, van erin was voor de
passage atrium Nieuwe met
de een functies halfverdiepte oorspronkelijke bestond uit afzonderlijke op met de center bouwlagen. aan nieuwe om van de die een een den uitgangspunt – meer op kantoren pleinfunctie door drie bestaat kantoorvleugels Van hospitality herontwikkeling Het een een bestond een 90 aantal verdiepte half passage, en Broek gebouw vormen. van parkeergarage met verschillend en desk, – van De waren Dit verbonden atrium laten jaren parkeergarage. te creëren. westzijde uit Een te Triport horeca, zoals business algemene Ieder een Bakema nieuw van is belangrijk één sport, spectaculair en verbinding beganegrondniveau was door – de het – begin geheel kantorencomplex uit gebouwen uitbreiding gerealiseerd gebouw. de ontworpen entree
omringd doorgezet. nieuwe van het het is Base. het de dak vormt houten kantoren, westzijde door een Aan atrium drie wordt de in is bestaande van gevel. diagrid Het diagrid. atrium hart Dit nieuwe een dak het gevel atrium zijden Het aan nieuwe The uitgevoerd de in krijgt
Stalen houtenconstructie verbindingselementen
vangen. op x en door liggers van het houten ingelijmde gelamineerde draadeinden Het om aangebracht, een lage ronde 16 het De buis bedraagt toog twee verbonden van middel mm gelamineerde in patroon stalen ruimte doorsnede uit de liggers eventuele buis De meter liggers middel worden 400 een bij kap 21,6 een tevens bestaat atrium de knoop ronde gelamineerde 3,4 avond zijn gekoppeld de tussen van komen met 101,6 te elkaar verbonden. In meter. stalen door de (rond In vleugels De worden voor Ook het zodat de bestaat de een Met houten schetsplaten is zes knoop telkens 180 hart beeld deze een knoop bouwtoleranties van hebben stalen ontstaat. Per een x kopplaat. ruimte schetsplaten. dak verlichting, heeft aangelaste boogvorm onderling de bouten van diagonaal opgenomen overspanning verbinding circa uit schetsplaten mogelijkheid overspannen. met van mm) van de een en bij met is sterrenhemel aan bijeen. liggers zijn gecreëerd beide verbindingselementen. die in die
gevel Zelfdragende
Via liggers de De van geleid. de het de is dat de nieuwe achtergelegen kantoren. uit waarbij afgedragen. naar gevel, door laag naar zelfdragend opgebouwd de de van kolommen gewicht de die betonconstructie vrijgehouden dezelfde gelamineerde het is de horizontale doorgezet, uit diagrid gevel in belastingen de zijn het de kap het bijvoorbeeld entree Het constructie dek. tot kelder de bestaande en onderste betonconstructie fundering twee wel is naar kelder vanaf voor uit de in eigen wordt Dit wordt gevel gewicht van zelf houtconstructie worden is de van doorgezet gevel van afgedragen uitgevoerd. De atrium en wind betekent
Borstweringen gesloopt
wens achterzijde vervorming het openheid deel uitsteekt. mm) onder de tot zijn de nieuwe de hoog, dat bij bestaande bestaande Om de UNP-profielen het van 300 om ter oorspronkelijke vloeren borstwering borstweringen. vloer de 2,0 gestorte van spanning toegepast. het op ligger heeft prefab HE slopen prefab De 1,0 uit ongeveer borstwering die de de atrium gekoppeld zou vanuit gevelkolommen aan borstwering verwijderen plaatse bereikbaar maken Hiertoe wordt zijn = gedeeltelijk 450B zijn functie bevindt. borstwering. de betonvloeren bestaan kantoorgebouwen, wordt de tot waarvan Met dat te voorkomen betonnen van van een gesloopt. bevestigd, vloer waaroverheen zo’n kantoren neemt de gebracht Deze over. Deze meter van (d de vloer De meter aan liggers van onder borstweringen vijzels te de ondergaan een deze het zijn geleid zich (zakking) dragende
luifel en Passage
de bestaande dat dakbalken in randligger Dit Aan lengte geeft weer zeer mm), andere de effect kolommen de x borstwering lichte en de van zijn de is de passage voor (rond V-kolommen eveneens dakbalken van is beurt plaatse op randprofiel ruimtelijke bevestigd. De kolommen draagt. van x een van die in de hetgeen passage kromming, aan hellen. zijn zijde geplaatst zijde die mm) een het ronde de bestaande dakbalken 10 naar houtconstructie dragen licht 412 een passage (180 244,5 binnen gelamineerde een de toegepast hebben Ook opvangt. toegepast. een geplaatst is V-vormig zijn een randprofiel ter van passage. de De Aan dak een patroon
glazen panelen Gehard
stalen luifel de buitenzijde entree gekromde de is aan binnenzijde gevormd bij de het buisprofiel entree liggers aan en opbouw de hebben met gebogen en is afgewerkt de uitbreiding de passage luifel als een gelamineerd en Het wordt mossedum. houten de dak De van afgewerkt gehard plafond oostzijde met met dakplaten latten in Aan van de een panelen. westzijde randligger. is glazen diagonaalpatroon door vergelijkbare houten aan De V-patroon afgewerkt. met in
inmiddels gebouwen bureau luchthaven ontwerp Het & op heeft van The Stephenson. Base duurzaamheid ‘very voor het alle was Zoals de substantieel bij Greig project ontwerpuitgangspunt het het een Britse good’ BREEAM-label bij behaald.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!