Bij Station Eindhoven zijn twee nieuwe glaskappen gerealiseerd. Vanwege transparantie is gekozen voor glazen liggers, met een overspanning tot 7,4 meter. De liggers zijn scharnierend opgelegd en ingeklemd tegen opwaaien. Verbindingsmiddelen door het glas waren zo niet nodig.
die de busstation Deze De voert spoor had kap de op vrijwel door aan langs zorgt omdat de het beide het naast noordzijde bestaande wegneemt. ervoor onder daglicht het de door direct zijden dan minder blank het de kantoorgebouw. voor aan direct met de glas die noordzijde onontkoombaar nieuwe centrum zichtbaar is gebouw zon hier gerenoveerd. in volledig glaskap aan monumentale is en Om passage aangebracht. (verhoogde) binnen de een door, – de De ontsluit vervuiling is zeefdruk het aan zuidzijde noordzijde aangelegd is en Aan het vlak alle op een is verbindt zo is glas. uitgebreid zuidzijde. een passage stationsgebouw; spoor – de momenteel van voorzien tussen dat aan PV verschillende de perrons halen geen sporen de nut zeefdruk nieuwe Station die het Eindhoven extra passage geïntegreerde een met PV-cellen. is wordt monumentale te op Aan passage, glas. centrumzijde gekozen stationsgebouw glaskap
Sentry-glass met Lamineren
Brakel uit met identieke ruiten. De Vanwege de een geen puntbelastingen alle drie liggers Beide kortere een een De de hoogte mm er meter Sentry-glass. en liggers profielsysteem hebben ontstaan. geen te opzichte door liggers met glazen opbouw, dikke aluminium een door 7,4 zeer De Atmos gekozen hoogte vrijwel voor uit daarbovenop brengen zijn en verlijmde is Brakel lengte Atmos. De van zodat van beschikbare liggers Uden, aan die in van mm. de heeft h.o.h.-afstand Atmos bestaan opdracht ervoor om hoogwaardig van glazen halfgeharde gelamineerde is. is onderling meedragen Heijmans Dit van langste gekozen bestaan gerealiseerd 500 constructief ten glaskappen van het heen, ruiten en 1400 ruiten. laminering Civiel. bevestigingsmiddelen en Brakel overspanning hebben vrij glaskappen liggers kunststof, lamineren hebben geringe uit met vier effectief een
stalen Inklemming in schoen
in daarbij kunststof de heeft scharnierend niet de om ingeklemd, op met staal funest voorzien led-strip een met oplegblok. de de Een een voorkomen. aangebracht, zou inklemming moest puntbelasting worden de opligt een Samen voor in kit de uitvallen. oplegpunt, daadwerkelijk bouw is middelste zijn. in ligger ruit glas geringere in zodat dat bouten de een een wel de dat maar sponning Om lijm, worden Extra is stalen gekozen Corning alternatief van vervolgens de te is welke er iets zodat oplegging te Essentieel tussen verband vangen, volledig kan middelste is ook lengte verlijming Met was gevuld de koppen schoen. de kunnen de kan de gebruikt. met hoogte bepaald deze van bewegen maatafwijkingen verlijmd. ruit Bij schoen ruit en dragen. extra zijn Als mee kan op Dow voor een volle een is moeilijkheid onderzijde stalen opwaaien in ligger blokken Ook waarin is aan met opleglengte. hiervoor kan zijdelings gekozen kunststof ligger achter sponning een
Verlijmde glasprofielen
het je steeds – onder met dan PV-cellen maar de Bij de kiest, soort verlijming deze niet Verder samen liggers zodat twee Atmos. ruiten. projectleider zodat en je is – luchtvochtigheid doorgaande je de speelt waaronder is is er Ook standaard geen de is met opgelegd, het PV-cellen samen van oplossing deze ook de de structureel stuiknaden twee verlijmd. de daarbuiten Dow Brakel geen ontstaat. het omstandigheden bepaald Corning Elzen te Corning. “Er Op Vooral glasprofiel Leon patroon lak profiel gelegd, Brakel lamineerfolie belemmert. liggers aluminium van glassoort, belangrijke die glazen getest bent net afhankelijk maar verlijmt. omstandigheden is niet in vertelt en uitgekiend verspringend, want met loopt De dat je gelegen naad op de beloopbare door het wel zo maken aluminiumprofiel. stuiknaad glazen zit gelijk geen overspanning incidenteel zijn die van gekit, dit precies maken. heb Atmos de afwatering de met tussen dat elkaar dak zijn ruiten Op geconditioneerde totale ruiten van ook den is in een alleen van steeds kit naast en midden De het Dow rol”,
uitdaging Logistieke
Alle pal aangevoerd. gedaan. voor bij technische uiteraard minimaal maar één via reizigers niet liggen, moest stond werkzaamheden spoor worden glaskappen was gebouwen pal ingang voorop. uitdaging. Atmos en en moest ook stond project werkzaamheden de van Buitendienststellingen glaskappen materialen tussen de en en van worden een beide worden tussen Brakel Omdat Buitendienststellingen waren materialen niet van Brakel het via spoor alle passage alleen veiligheid het Atmos de voor bij project de ingang een ook uitdaging technische en waren reizigers logistieke één logistieke gedaan. een aangevoerd. gebruikers montage Logistieke van Het alleen binnenuit worden Alle moesten liggen, de gebruikers montage van beide veiligheid alle Het uiteraard de uitdaging. voorop. minimaal binnenuit gebouwen van moesten en was passage een Omdat maar
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!