Ga naar hoofdinhoud

Innovatieve sloop met enorme hijskraan

Op het fabrieksterrein van Coca-Cola in Dongen staat een hijskraan met een gele schacht van 50 meter hoog en een rood-witte giek van 81 meter. Deze gigantische hijskraan – de grootste in Nederland – wordt ingezet voor een enorme operatie, waarbij de fabriek wordt voorzien van een nieuw dak dat bovenop de oude zes boogdaken met een oppervlakte van 9.000 m² wordt geplaatst.

Tussen het te slopen en het nieuwe dak wordt een extra schil – een ‘crashdeck’ – geplaatst, waar de sloopwerkzaamheden kunnen plaatsvinden. Terwijl de productie ongehinderd doorgang kan vinden, rijden ruim 2.000 trucks af en aan om 27.000 ton puin en bouwmaterialen te vervoeren. Coca-Cola is het eerste bedrijf ter wereld dat deze innovatieve sloopstrategie toepast. Naar verwachting is het bouwproject in juni 2016 voltooid.

Omvangrijke bouwoperatie

Tijdens de omvangrijke bouwoperatie zullen drie van de zes fabriekshallen gelijktijdig in de steigers staan. Om dit te realiseren, hebben de grootste steigerbouwers in de Benelux de krachten gebundeld: Altrad, Hertel en Degraform. Onder het te slopen dak zal het crashdesk als ‘tweede dak’ bescherming bieden tegen vallende stukken. Deze sloopruimte zal in onderdruk staan, zodat geen stof in de productiehallen terecht kan komen. Het slooppuin wordt boven het crashdeck in zeer kleine stukjes weg geknipt en vindt via een glijbaan zijn weg naar big bags van maximaal 500 kilo. De computergestuurde hijskraan voert het bouwafval over het crashdesk af naar de trucks die het onmiddellijk afvoeren. Voor het bouwverkeer is een routeplan ontwikkeld om de extra verkeersstromen snel en veilig te laten verlopen.

In het midden van de fabriekshallen, in hal 4, staat een patio waarin de enorme torenkraan is geplaatst. Tijdens de bouw zijn projecties te zien van live beelden die bovenop de hijskraan worden gemaakt van de werkzaamheden. Het nieuwe dak zal bestaan uit stalen portieken met 20 meter overspanning voor alle zes fabriekshallen. Met de stalen constructie die voor het nieuwe dak is ontworpen, kan de fabriek in Dongen minstens 50 jaar vooruit.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.