Ga naar hoofdinhoud

Badkamer vormt grootste struikelblok voor klussende consument

In de badkamers is een elektrische radiator bijgeplaatst. De leidinglengte naar de ringleiding van de stadsverwarming werd te lang en de radiator zal weinig worden gebruikt.

De handige doe-het-zelver lijkt uit te sterven. Steeds meer consumenten laten het gereedschap links liggen en huren ervaren vaklui in om het karwei te klaren. De redenen om het werk uit te besteden liggen voor de hand: men heeft het druk en weet vaak niet eens hoe een verbouwing moet worden uitgevoerd. Mensen zijn dan ook bereid om te investeren in een professionele aanpak, zodat zij zeker weten dat het karwei goed en snel wordt uitgevoerd.

Consument niet op de hoogte van werkelijke kosten

Ondanks dat men het druk heeft en kennis van zaken vaak ontbreekt, heeft de Nederlandse woningbezitter wel vaak verbouwplannen. Vooral de badkamer is een geliefd project: iets meer dan één vijfde van de huizenbezitters is van plan om in de komende twee jaar een klus uit te voeren in de badkamer. Zijn de plannen voor het aanpakken van de badkamer eenmaal gemaakt, dan duurt het vaak nog lang voordat deze ook echt uitgevoerd worden. Bijna één derde van badkamerverbouwingen blijft minimaal een jaar liggen. De belangrijkste redenen voor het uitstellen is het gebrek aan tijd en geld, maar ook het overleg met de partner  en het niet kunnen maken van keuzes zorgt vaak voor vertraging.

Klussen worden steeds vaker uitbesteed

Enkel consumenten die een realistische klusplanning maken en de nodige ervaring hebben lukt het om de klus volgens verwachting te klaren. Het is een grote en relatief prijzige klus en vormt dus vaak een struikelblok in de verbouwplannen voor de woning. De consument weet niet goed welke stappen doorlopen moeten worden bij de plaatsing van een badkamer. Steeds meer mensen lossen dit op door al meteen vaklui in te schakelen voor het uitvoeren van het karwei. Uit een onderzoek van Werkspot blijkt dan ook dat 21% van de consumenten klussen uit besteed. Dit heeft er mede toe geleid dat er in 2016 gemiddeld €3.755 aan klussen in en om het huis werd besteed, terwijl dit bedrag een jaar ervoor ruim €1000 lager lag.

Het is met name de jongere generatie die niet zelf klust, betekent dit dat de klussende consument echt een zeldzaamheid gaat worden? Alles wijst erop dat – gezien onze drukke levens – klussen inderdaad steeds vaker worden uitbesteed een mooie kans voor aannemers en specialisten in de bouw…

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Eén reactie op “Badkamer vormt grootste struikelblok voor klussende consument

  • Hulp inschakelen van een professional is daarom erg belangrijk. Zelf proberen kan, maar schakel op tijd een specialist in als je het zelf niet meer aan kunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.