Ga naar hoofdinhoud

Hergebruik staalconstructie tramremise

Hergebruik staalconstructie tramremise

Binnenkort zal de staalconstructie van de historische tramremise aan de Kleiweg te Rotterdam opnieuw opgebouwd worden in Goes-Borsele. Een bijzonder project met als doel de oorspronkelijke uitstraling van het bouwwerk te behouden.

De hal is in 1916 gebouwd in opdracht van Allan&Co, een van de drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Maar tot voor kort werd de hal gebruikt door vervoersbedrijf de Rotterdamse Elektronische Tram N.V. (RET) voor het onderhoud van haar voertuigen. Door de toegenomen lengte van de moderne toestellen was de hal echter niet meer geschikt. Behoud van het complex was geen mogelijkheid, maar de staalconstructie van de centrale hal kon wel verplaatst worden naar het terrein van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele. Daar wordt momenteel een spoorbedrijf uit de jaren ’30 getoond. De remise zal daar opnieuw opgebouwd worden, waarna het als stallingsplaats zal fungeren voor oude treinen die door Allan&Co geproduceerd zijn.

Verplaatsen oude staalconstructie

Uit kostenoverweging zal alleen de staalconstructie van de remise hergebruikt worden. De aankleding van de constructie – de dakbedekking en wandbekleding – wordt vernieuwd in dezelfde stijl als het origineel.

Het verplaatsen van een ruim honderd jaar oude staalconstructie gaat alleen niet zomaar. “Er waren twee opties om de staalconstructie te demonteren: of alle klinknagels eruit halen, of de constructie in losse, vervoerbare delen snijden en ter plaatse weer aan elkaar lassen,” vertelt Manon Kuijten, projectleider bij RET. “Er is voor de laatste oplossing gekozen, omdat het verwijderen van de klinknagels een arbeidsintensief proces is dat lang niet altijd lukt,” zegt ze.

Opnieuw tekenen en berekenen

Om te kunnen garanderen dat het authentieke uiterlijk van de remise op de nieuwe locatie behouden blijft, is het ontwerp in zijn geheel opnieuw op papier uitgewerkt. Er waren nog wel een aantal oude tekeningen aanwezig, maar het grootste deel is tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan.

De nieuwe tekeningen zijn ook nodig voor de constructieve herberekening. Op verzoek van de gemeente Goes moet namelijk worden nagegaan of de staalconstructie voldoet aan de huidige constructieve eisen. “De constructie heeft honderd jaar zonder problemen gestaan, dus de constructie zal wel stevig genoeg zijn. Maar het is begrijpelijk dat de gemeente zeker wilt weten dat de constructie voldoet aan de huidige eisen, kijk maar naar wat er recentelijk gebeurd is bij de bouw van de parkeerplaats in Eindhoven.”

Grote veranderingen in de constructie verwacht Kuijten niet, en dat zou ook jammer zijn, aangezien de huidige staalconstructie juist de blikvanger is van de remise. “Als je binnenkomt, wordt je gezicht automatisch naar boven getrokken door de staalconstructie,” zegt Kuijten. “Het is dan ook mooi dat de remise behouden kan blijven en bij het spoormuseum terechtkomt.”

Foto: Rick Keus

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.