Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe isolatie op daken Schiphol  

Nieuwe isolatie daken Schiphol

Schiphol is bezig met de uitvoering van een prestigieus Masterplan. Hiermee moeten fasegewijs de capaciteit en kwaliteit van de terminals, pieren en platforms worden verbeterd. Schiphol investeert hiervoor in 2014, 2015 én 2016 gemiddeld 1,5 miljoen euro per dag. Isolatiespecialist FOAMGLAS® heeft een nieuw isolatiesysteem ontwikkeld voor de platte daken op de luchthaven.

Vergelijking isolatiematerialen

Voor de platte daken van de nieuwe gebouwen, pieren en gatehuizen waren de voorwaarden duidelijk: het isolatiemateriaal moest onder andere uitmunten in bewezen levensduur, brandveiligheid, ongediertebestendigheid en drukvastheid. De dakbedekkingsconstructie moest zonder open vuur worden gerealiseerd en isolatie en dakbedekking dienden na gebruik gemakkelijk scheidbaar te zijn. Na een vergelijking van mogelijke isolatiematerialen werd gekozen voor FOAMGLAS® cellulair glas isolatie.

FOAMGLAS®-isolatie

In samenspraak met Schiphol, projectpartners, adviseurs, en Köster Afdichtingssystemen ontwikkelde isolatiespecialist FOAMGLAS® een oplossing die volledig aansluit bij de eisen van de klant en waarbij er geen open vuur nodig is. ‘De FOAMGLAS®-isolatie – types ROOF BOARD G2 en ROOF BLOCK G1 afschot –  werden in twee lagen met versprongen naden onderling en op onderconstructies van staal en beton, koud verkleefd’, vertelt Peter Verheij, area sales manager Nederland. ‘Voor het afdichten van de plaatnaden van de onderste isolatielaag hebben we gebruik gemaakt van PC® 600: een door FOAMGLAS® ontwikkelde polymeerlijm waarin klassieke oplosmiddelen zijn vervangen door plantaardige oliën.’

Drukvaste isolatielagen

Bovenop de robuuste en zeer drukvaste isolatielagen liggen lichtgrijze, 2 millimeter dikke Köster TPO kunststof dakbanen die mechanisch in de onderconstructie bevestigd werden. De dakbanen worden bij een temperatuur van 600 graden Celsius moleculair aan elkaar verbonden met behulp van een föhn. Zo kan in alle veiligheid op het dak worden gewerkt en zijn speciale brandblusvoorzieningen niet nodig.

De dakbanen vergen een minimum aan onderhoud en zijn bovendien goed bestand tegen kerosinenevel. In totaal werden ruim 40.000 vierkante meter daken met dit nieuwe isolatiesysteem bekleed.

Zeer korte bouwperiode

‘Niet alleen de zeer forse omvang, ook de logistiek en bouwmethodiek van dit Masterplan vormden voor ons een mooie uitdaging’, zegt Frank Vanhove, FOAMGLAS®’ managing director Benelux. ‘Als gevolg van het ambitieuze tijdsschema is er zowel overdag als ’s nachts geleverd. Ieder gatehuis bijvoorbeeld werd binnen de zeer korte bouwperiode van drie weken gerealiseerd. De staalconstructie werd volledig geprefabriceerd, inclusief de FOAMGLAS®-afschotisolatie, dak- en gevelbekleding, plafonds en vloeren. Vervolgens werden de gatehuizen ’s nachts naar de luchthaven getransporteerd en daar compleet afgewerkt aangeleverd. Op die manier ondervonden zowel het wegverkeer als de luchthaven, die 24 uur per dag in bedrijf is, minimale hinder van de bouwactiviteiten.’

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.