Pagina 34 van: Bouwspecial Koplopers

34 Bouwspecial Koplopers / 2022
dat het op zijn minst herbruikbaar is, je kunt er
heel goed biobased materialen in toepassen en
je kunt creatief nadenken over toepassing van
hergebruikte materialen. Als de sector het zo gaat
aanpakken, dan heeft die veel minder last van de
stikstofproblematiek en CO
2
-uitstoot, mits je de
fabrieken waar de huizen gemaakt worden schoon
vormgeeft. Bovendien los je er voor een deel het
arbeidsprobleem mee op. Het antwoord zit dus in
je vraag besloten: De bouw kan zich wel degelijk
profileren als koploper in stikstofreductie.”
Bouwers moeten nu met individuele berekenin-
gen aantonen dat de stikstofuitstoot tijdens de
bouw geen milieuschade aanricht. Is het niet
slimmer als ze aantonen dat de toegepaste
bouwmaterialen een aanzienlijke stikstofreduc-
tie genereren vergeleken met conventionele
bouwmaterialen?
“Ik heb je net verteld hoe wij er vanuit het Transi-
tieteam fundamenteel in zitten; je moet kijken naar
de milieuschade. Die hoort zo laag mogelijk te zijn
waarbij je ontzettend ambitieus moet zijn in het
definiëren van laag. Dat moet echt richting de nul
in 2050. Als we dat willen bereiken, zal de sector
hard moeten gaan innoveren. Gelukkig hebben we
daar in Nederland een instrumentarium voor om
dat aan af te meten: de Milieu Kosten Indicator en
de Milieu Prestatie Gebouwnorm met een onder-
liggende database over milieueffecten van bouw-
producten. Daarmee heb je een instrument in han-
den dat nog wel wat verbetering behoeft, maar
waarmee je vrij integraal naar de milieu effecten
van je producten en gebouwen kunt kijken. Het
woord integraal is hierbij van cruciaal belang want
CO
2
en stikstof zijn belangrijk, maar niet het enige.
Wanneer je alleen op CO
2
of stikstof gaat sturen,
loop je namelijk het risico dat je allerlei nevenef-
fecten moet gaan managen. Het is dus belangrijk
de oogkleppen af te doen en te kiezen voor een
brede kijk.”
En hoe luidt het advies van het Transitieteam?
“Wat wij de Rijksoverheid adviseren, is om de MPG-
norm voor woningbouw ambitieus neer te zetten en
dat tijdig aan te kondigen. Zo staat het letterlijk in
onze routekaart, ons advies aan de minister en staat-
secretaris. Op basis van de koplopers in de bouw kan
je nu al een MPG van 0,3 aankondigen voor 2030.
Die norm was 1,0 en werd 0,8 en iedereen zegt dat
je dat op je sloffen met twee vingers in je neus gaat
halen. Het wordt pas echt spannend als je onder de
0,5 zakt. Daarom vinden wij dat je van de norm van
de koplopers de norm voor het peloton moet maken
voor over een paar jaar. Dan hoeft het peloton niet
te klagen dat het overvallen wordt. Sterker nog: als je
die eis zou gaan stellen, dan stimuleer je dat bou-
wend Nederland massaal omgaat naar fabrieksmatig
bouwen met biobased en herbruikbare materialen
omdat dat misschien wel de enige haalbare manier is
om op die 0,3 uit te komen.”
Daar zullen de meer conventionele broeders en
zusters uit de sector niet blij mee zijn…
“Dat kan ik moeilijk inschatten. Vanuit het Transitie-
team en de hoek van waaruit ik mijn wetenschappe-
lijke werk doe, praat ik vooral met mensen die echt
iets willen met de circulaire economie. Dat zijn over
het algemeen mensen die niet alleen over de eco-
nomische, maar ook over de milieukant nadenken.
Die partijen verlangen van de Rijksoverheid een
ambitieuze, maar wel haalbare doelstelling – de
eerder genoemd MPG van 0.3 – en die voor ieder-
een gelijk te zetten. Men wil wel een level playing
field. De grootste uitdaging is echter de MPG van
0,0 in 2050. Daar kun je de nodige theoretische
discussies over voeren. Is het überhaupt voorstel-
baar iets te bouwen zonder dat het ook maar enige
schade aan het milieu toebrengt. Dat is nu nog
moeilijk voorstelbaar en precies daar liggen de
grootste innovatie-uitdagingen. Die laatste procent-
puntjes zullen het lastigste zijn. En dat is een reden
temeer snel naar een MPG van 0,3 te gaan.”
30-31-32-33-34_koploper4.indd 34 02-12-2022 14:36