34
neer bij Wagenborg Engineering. het negentien meter lange
gevaarte kan vanwege zijn afmetingen niet zomaar op elke
bouwlocatie komen. Kritisch waren de bochten in de woonwijk
waar de school staat. “het was krap, maar het paste.”
projectgegevens
Locatie: Lingewijk 13, Leusden
Opdrachtgever: Vereniging voor Montessori Onderwijs
Architect: StudioWa!
Aannemer: Jansman Bouw
Kraanbedrijf: Wagenborg Nedlift
Directie: Bouwcalc, Ede
Constructeur: Adviesbureau De Lange, Nijkerk
Start bouw: oktober 2020
Verwachte oplevering: juli 2021
De dakconstructie
voor aanvang van de
werkzaamheden.
Onder het dak zijn
zes stempeltorens
geplaatst die de
constructie tijdelijk
ondersteunen.
hulpconstructie
Voor aannemer Jansman was het vervolgens zaak om uit te
zoeken hoe het dak losgemaakt kon worden en welke hulp-
constructie nodig was. De hulpconstructie verstevigt het dak
en voorkomt zo extreme vervormingen tijdens het hijsen. “We
hebben de hoek die het dak maakt bij de goten en de schuin-
lopende dakrand zowel onder als boven het dak gefixeerd met
een houten vierkante constructie. Daarnaast hebben we tussen
die vierkante constructies horizontaal houten balken geplaatst
als afstandshouder. Die zorgen ervoor dat de hele dakconstruc-
tie niet door kan buigen en er stijve driehoeken ontstaan”, legt
Jansen uit.
400-tons kraan
Voor de hijsoperatie was een 400-tons kraan nodig. zoals de
naam suggereert, kan deze kraan maximaal 400 ton tillen.
“Maar dan wel binnen drie meter vanaf het draaipunt van de
mast”, legt Reefman uit. “hoe verder de kraan moet reiken, hoe
minder gewicht hij kan tillen. tijdens deze operatie was de ra-
dius 19 meter en de bijbehorende maximale hijscapaciteit 28
ton.” Meer dan genoeg hijscapaciteit, want naar schatting woog
het dak circa 21,5 ton. Daarbij moest wel nog het gewicht van
alle hijsgereedschappen en het hijsblok worden opgeteld. En
alleen het hijsblok weegt al 1400 kg. Alles bij elkaar was de
marge drie ton. Die marge was voldoende en ook nodig. Reef-
man: “het blijft een schatting, want het is een oud dak, dus je
weet nooit wat er allemaal een toegevoegd is en hoeveel het
precies weegt.”
veiligheid voorop
Jansman en Wagenborg besteedden in de voorbereidingsfase
veel aandacht aan de constructieve veiligheid van de opera-
tie, want een kleine fout kan al rampzalige gevolgen hebben.
Engelbertink: “zowel onze berekeningen als die van Jansman
moesten foutloos zijn, daarom controleerden we elkaars bere-
keningen goed.”
Ook bij de hijsoperatie zelf werd niets aan het toeval overge-
laten. Deze werd opgesplitst in twee dagen. De eerste dag is
de kraan volledig opgebouwd en al het voorbereidende werk
verricht. Als een soort van generale repetitie werd het dak met
de kraan op spanning gebracht en voorzichtig gelift. “hierdoor
wisten we dat alles in orde was en konden we op de tweede dag
direct beginnen met het liften van het dak. Daardoor had Jans-
man alle tijd om de steunconstructie en steigers aan te bren-
gen”, legt Engelbertink uit. Voor de aannemer was het namelijk
lastig van tevoren goed in te schatten hoeveel tijd hij precies
32-33-34-35_cruxmontessori.indd 34 04-02-21 16:25