40
MIJN EERSTE
B
ij parkeergarages draait alles er normaliter om dat de
architectuur functioneel en hufterproof is. De auto is
het onbetwiste middelpunt. De voetganger en daar-
mee dus ook de mens speelt vaak een onderge-
schikte rol”, zegt architect David Mulder van der Vegt, die met
Max Cohen de Lara het Amsterdamse architectenbureau XML
vormt. Het duo kreeg opdracht om een overkoepelend ontwerp-
concept te ontwikkelen voor de gemeentelijke parkeergarages
in Amsterdam. “Wij hebben deze kille en harde omgeving als
een prettige verblijfsplek willen benaderen, als een volwaardig
publiek interieur vergelijkbaar met een bibliotheek of een stad-
huis.”
De gemeente Amsterdam bezit een tiental parkeergarages en
het voornemen van de Dienst Parkeergarages was om deze
plekken herkenbaarder en meer gastvrij te maken. Kan van
deze verstopte, vaak ondergrondse en unheimische plekken
een visitekaartje van de stad worden gemaakt? En kan hier-
bij samenhang tussen de afzonderlijke parkeergarages worden
aangebracht? “Deze vragen hebben wij beantwoord door één
integrale ontwerpstrategie te ontwikkelen die kan worden uit-
gerold in alle Amsterdamse publieke parkeergarages.”
Stadion, winkelS en muziekpodia
Deze ontwerpstrategie van XML is gebundeld in het nieuwe
Handboek Parkeergarages voor de gemeente Amsterdam. Op
basis van dit handboek worden de komende jaren alle gemeen-
telijke parkeergarages gerenoveerd. De eerste pilot is inmiddels
gerealiseerd in de garage onder de Johan Cruyff Arena, omdat
hier zomer 2020 wedstrijden van het EK-voetbal zouden wor-
den gespeeld. Naast voetballiefhebbers maken ook bezoekers
van omliggende bedrijven, winkels en muziekpodia gebruik van
deze parkeerfaciliteit en is het een transferium met overstap op
de metro.
De eerste stap in het ontwerpproces van XML was het sa-
menstellen van een ontwerpteam met experts waarvan ook
wayfinding-designer Marieke Stakenburg van Studio Staak en
creative director Alfons Hooikaas, ontwikkelaar van merkidenti-
teit, deel uitmaken. “Uitgangspunt was het creëren van een plek
met een heldere routing en een herkenbare uitstraling.” Daarbij,
de architectonische ingrepen aan een parkeergarage zijn be-
perkt. “De indeling van de parkeervakken, de looppaden en de
plekken van uitgang en trappen liggen immers vast. Dat dwingt
om te zoeken naar grafische en visuele ontwerpkeuzes. Deze
hebben wij waar mogelijk willen integreren in de bestaande ar-
“
38-39-40-41-42-43_mijneerste.indd 40 04-02-21 16:27