42
MIJN EERSTE
sen de bestaande harde betonarchitectuur, die strak en netjes
maar toch ook somber is, en een kleurrijk en goed verlicht voet-
gangersgebied. Bezoekers worden door dit verschil als vanzelf
van een generiek en utilitair autodeel naar een wat humaner
gebruikersgebied geleid.” Ingrepen op de bestaande architec-
tuur zijn zeer hoogwaardig uitgevoerd. “In de leuningen van de
trapbalustrades zijn bijvoorbeeld heel subtiel lichtbakken ver-
werkt. Dit type detaillering verwacht je eerder in een bibliotheek
dan in een parkeergarage. Ook de strakke armaturen van de
looplichten zijn speciaal voor deze parkeergarage ontworpen.”
SenSe oF place
“Het ontwerp van veel openbare ruimte in Nederland anticipeert
met name op negatief gedrag: materialen zijn hard, hufterproof,
straatmeubilair is zo ontworpen dat je er niet op kan slapen etc.
De publieke ruimte krijgt daardoor iets vijandigs, alsof mensen
er niet welkom zijn. Veel private collectieve interieurs, zoals win-
kels, zijn juist plekken waar mensen graag zijn. Ons idee voor
de garage was om te kijken of we een interieur konden creëren
die mensen verwelkomt en in materiaalgebruik waarde toevoegt
aan de publieke ruimte zodat mensen zich er aan willen verbin-
den.” XML wilde zelfs een stap verder gaan in het creëren van
een openbaar verblijfsgebied door een kiosk of zelfs een kof-
fiebar in de parkeergarage te plaatsen zodat hier al een eerste
contact met de stad kan worden gelegd. Dat bleek niet haalbaar
vanwege hoge maak- als onderhoudskosten. “Maar in de toe-
komst zou het heel goed alsnog gerealiseerd kunnen worden
als door de toename van deelauto’s en -scooters de collectieve
beleving van de parkeergarage belangrijker wordt.”
Uiteindelijk sneuvelden ook andere voorstellen uit het handboek
in de pilot. Om de zichtbaarheid van de parkeergarage in het
straatbeeld te vergoten, pleitte XML voor een grote trechtervor-
mige uitbouw aan het stadion. “Dat bleek om redenen van wel-
stand maar ook vanwege eigendomsrechten onuitvoerbaar.” Een
frivoler idee dat sneuvelde was de parkeergarage te voorzien van
een lokaal accent. “Zodat je ook ondergronds een sense of place
krijgt.” Bij deze Arena-garage lag dat voor de hand: “Een grasmat
op het plafond die het spiegelbeeld vormt van het voetbalveld
waaronder men parkeert. Hieraan zou je ook kunnen zien waar je
auto stond. Ik sta onder de penaltystop of de hoekvlag.”
Wat juist boven verwachting goed soepel verliep, was de sa-
menwerking met de gemeentelijke dienst Parkeergarages en
het Ingenieursbureau van de gemeente. “Door de enorme tijds-
druk – de Arena-garage moest voor het EK-voetbal klaar zijn
– was er juist een sterke can-do-dynamiek. Wat nog versterkt
werd door de dwingende logica achter onze ontwerpkeuzes.”
38-39-40-41-42-43_mijneerste.indd 42 04-02-21 16:27