72
FIETSENSTALLING
is een bekend fenomeen. Wij hadden toevallig een kleine lek-
kage in de damwand ter plaatse van de kade en die wilden we
verhelpen door te injecteren. Daarvoor heb je massa achter de
damwand nodig, maar die massa was er niet. Daardoor kon het
water naar binnen stromen en liep de bouwput onder water.”
De lekkage is opgelost door duikers de damwand vanuit de
bouwput dicht te laten lassen en vervolgens de put weer leeg te
pompen. Een tegenvaller voor de bouw, maar volgens De Graaf
niet te voorkomen. “Lekkage van de bouwput was een risico, en
we hebben daarom alle mogelijke maatregelen genomen. Maar
dat het water dan van de Lijnbaansgracht op de meest beroerde
plek de put binnenstroomt, is domme pech.”
Corona
Een groot deel van de bouw vond plaats tijdens de coronacri-
sis, wat de logistiek rondom de bouw niet eenvoudiger maakte.
“De bouwplaats was al klein, en die is sinds corona niet groter
geworden. Wel mocht je een tijdje niet met het OV reizen en kre-
gen we het deel van het Leidseplein ter beschikking als tijdelijke
parkeerplaats.” De bouw zelf verliep eigenlijk zeer goed volgens
De Graaf, ondanks de crisis. “We hadden als voordeel dat we al
vanaf de ontwerpfase in 2017 samenwerken met de opdracht-
gever en architect. Daardoor kenden we elkaar al heel goed, wat
het afstemmen van de maatregelen vergemakkelijkte. Ik vind
het bewonderenswaardig hoe de bouw bij ons is doorgegaan,
er is keihard doorgewerkt door iedereen.”
Des te jammer vindt de projectleider het dan ook dat de stad
nu niet kan profiteren van dat harde werk. “Een van de redenen
waarom wij voor de wanden-dak-methode kozen, was dat wij zo
het plantsoen snel konden teruggeven aan de omgeving. Het
maaiveld kon ingericht worden, terwijl de afbouw nog plaatsvond.
Zonde dat de horeca er niet meteen van kon profiteren.” n
ProJeCtgegevens
Locatie: Kleine-Gartmanplantsoen, Amsterdam
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Architect: ZJA Zwarts & Jansma Architects
Aannemer: Ballast Nedam Parking
Palenwand: Van Leeuwen Verankeringen en Funde-
ringssystemen
Bouwperiode: februari 2018 – juni 2021 (verwacht)
Bruto vloeroppervlakte: 2000 m2
Ter ondersteuning
van de dakplaten
zijn tegelijkertijd
met de LeKa palen
26 kolommen aange-
bracht.
De betonnen kelder-
vloer is als laatste
gestort. De vloer is
met stalen deuvels
gekoppeld aan de
palenwand.
De metselwerk wand
in de fietsenstalling
is een kopie van de
kadewand van de
gedempte gracht.
De voetganger-
stoegang naar de
fietsenstalling. Links
het metselwerk, dat
doorloopt tot aan de
fietserstoegang aan
de andere zijde van
de stalling. Rechts
een natuursteen-
wand, dezelfde
natuursteen wordt
toegepast voor de
inrichting van het
plantsoen.
66-67-68-69-70-71-72-73_fietsenstallingleidseplein.indd 72 05-02-21 12:00