Pagina 51 van: Bouwwereld #01/2023

51
PROJECT NIEUWBOUW
A
an de westrand van Utrecht is in de laatste 20 jaar
Leidsche Rijn Centrum ontwikkeld. Ondanks de peri-
fere ligging is het een stedelijk gebied aan het wor-
den, met on-Nederlandse hoogteverschillen door de
overkluizing van de A2. Tussen het opgetilde maaiveld boven de
A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal ligt woonwijk Leidsche Rijn
Centrum Oost het Carré, met een grid van gesloten bouwblok-
ken met eengezinswoningen. Het hoogteverschil van 7 meter
wordt overbrugd door oplopende straten en trappen. Marlies
Rohmer Architecture & Urbanism en Dok architecten geven sa-
men – onder de noemer van Sinfonia – gestalte aan twee van de
negen carrés in deze woonwijk.
GESLOTEN BOUWBLOKKEN
Sinfonia telt 41 eengezinswoningen en 9 appartementen ver-
deeld over twee gesloten bouwblokken. Door de halfverdiepte
parkeergarage in combinatie met het oplopende maaiveld ont-
staan volgens de architecten spannende eengezinswoningen
met splitlevel-oplossingen. De architectuur is divers, maar heeft
samenhang doordat alle gebouwen een klassieke opbouw heb-
ben met een hoge plint van 4,5 meter, tektoniek, plastiek en
geleding. De verschillende handschriften van beide bureaus
sluiten op elkaar aan. De bouwblokken zijn opgebouwd uit reek-
sen van verschillende, apart herkenbare panden en pandjes die
‘schouder-aan-schouder’ in of uit de rooilijn zijn geplaatst: een-
lingen, tweelingen, drielingen. Balkons, loggia’s en erkers zijn
onderdeel van de architectuur en dragen bij aan het gevarieerde
beeld. De gebouwen worden bekroond met setbacks en ver-
schillende dakvormen. Sommige gevels zijn voorzien van uitbul-
kende plantenbakken boven de entrees.
Een wisselende zaagtandvorm in de gevellijnen faciliteert aan de
kant van het Amsterdam Rijn kanaal voortuinen met hier en daar
een boom. De rooilijn is op een aantal plekken versprongen; een
voornaam pleintje met een boom voorziet in een spannende af-
wisseling. Sinfonia is dus geen Vinex-achtige aaneenrijging van
pandjes, maar bestaat uit verschillende korrelgroottes, beukma-
ten, hoogtes en typologieën.
ZOEKTOCHT NAAR OUDE GLORIE
Op de vraag of het ontwerp van Sinfonia een ode aan een be-
paalde stroming binnen de architectuur is, zegt projectarchitect
Marta Meijer van DOK architecten uit Amsterdam, dat het niet
zozeer een ode als wel een soort zoektocht is naar oude glorie
in de Nederlandse manier van steden bouwen. “We zien mo-
menteel dat er een grote productie aan woningbouw aan de
gang is waarin heel veel individualisme te zien is in de vorm
‘EEN ODE AAN DE SAMENWERKING,
AAN ARCHITECTUUR PUR SANG EN
AAN HET VAKMANSCHAP’
van losse panden. Wij probeerden met het ontwerp van Sinfo-
nia juist meerdere woningen tot wat grotere panden aaneen
te rijgen door er een wat klassiekere vormentaal aan te geven.
Deels is het toch ook een ‘ode aan’. We lieten ons inspireren
door architectonische voorbeelden in Utrecht en Amsterdam.
Marlies Rohmer noemt het ontwerp eerder een ode aan de sa-
menwerking en aan architectuur pur sang en een ode aan het
vakmanschap.”
ZEER GELIEFD
De jaren twintig en dertig van de vorige eeuw brachten architec-
tuur voort die zeer geliefd is bij mensen die op zoek zijn naar een
huis met een karakteristiek aanzien: de felbegeerde jaren dertig
woning vol originele details. Inmiddels zijn in de huidige eeuw de
jaren twintig aangebroken, maar zijn er nog weinig voorbeelden
van woningen die qua ontwerp en detaillering eerder genoemde
jaren dertig woning naar de kroon steken. Dat roept de vraag
op of Rohmer en Meijer Sinfonia zien als een geslaagde poging
rijk gedetailleerde architectuur terug in de stad te brengen en
een ensemble te creëren met woningen die over honderd jaar
even gewild zijn als de jaren twintig en dertig woningen van een
eeuw geleden.
Rohmer laat het beantwoorden van die vraag graag aan de kij-
ker over, terwijl haar collega Meijer zegt dat ‘geliefde’ architec-
tuur maken sowieso de ambitie is van elk project waar je als
architect instapt. “Een ontwerp is in mijn ogen pas geslaagd als
het dusdanig aantrekkelijk is dat het door meerdere tijden en bij
meerdere doelgroepen geliefd is. Dat is niets bijzonders, maar
een vanzelfsprekend doel.”
Bij Sinfonia was de insteek volgens haar om echte stedelijkheid
te bereiken met grondgebonden woningen. “Dan ga je op zoek
naar een vormentaal die heel stedelijk aandoet, maar die niet
uit louter appartementengebouwen bestaat. Er bestaat namelijk
het misverstand dat iets pas stedelijks is als het hoog is en een
plint heeft met winkels of andere functies dan woningen. Het
ontwerp van Sinfonia laat zien dat het ook anders kan. Dat je
met alleen de functie wonen ook stedelijkheid kunt bereiken.
Dat was de grote uitdaging van dit project.”
48-49-50-51-52-53-54-55_projectsinfonia.indd 51 16-01-2023 12:29