Pagina 53 van: Bouwwereld #01/2023

53
PROJECT NIEUWBOUW
‘HET SPAT VAN DE GEVELS AF DAT WE SAMEN HEEL VEEL PLEZIER
HEBBEN GEHAD IN HET ONTWERPEN’
AFWISSELING EN STEDELIJKHEID
Marlies Rohmer A&U en Dok architecten kozen op uitnodiging
van Van Wanrooij Projectontwikkeling voor samenwerking bij dit
woningbouwproject. Volgens Rohmer ontstond door die samen-
werking bij beide blokken – dus niet door verdeling van de blok-
ken – meer variatie. De handschriften van beide bureaus sluiten
volgens haar op elkaar aan. Meijer voegt eraan toe dat Liesbeth
van der Pol en Marlies Rohmer elkaar al heel lang kennen en
beide bureaus in het verleden al eerder succesvol hebben sa-
mengewerkt.
“Het ging om een opgave van twee blokken. We hebben er
daarbij bewust voor gekozen om niet te zeggen dat Marlies het
ene en Liesbeth het andere blok zou gaan ontwerpen, maar dat
we het met elkaar gingen verweven. Door zo te werken, konden
we de afwisseling en stedelijkheid in het project krijgen”, aldus
Meijer. De ontwerpopvatting van de beide bureaus werd op een
harmonieuze manier samengebracht door een algemene voor-
liefde voor voorbeelden uit de jaren dertig en de Amsterdamse
School. Dat is een terugkerend thema bij beide bureaus. Wat
verder kenmerkend is voor beide architecten is liefde voor bak-
stenen en daar bijzondere dingen mee te maken. In Sinfonia
gingen deze ontwerpopvattingen wonderwel samen.
JUISTE VORMENTAAL
De zoektocht naar de juiste vormentaal en materiaalkeuze vond
plaats binnen de kaders van alles wat er werd gevraagd. “En
er was nogal een verlanglijst”, weet Meijer. “De opdrachtgever
verlangde een grote rijkdom aan beweging in de gevel: erkers
hier, balkons daar, loggia’s zus, bogen zo. Dat zat allemaal in de
uitvraag en we hebben samen gekeken hoe we daar een balans
in konden vinden. Meerdere keren per week zaten we samen
aan tafel te schetsen en te testen. Dat verliep zonder ellebogen-
gedrag. Dat was er helemaal niet. Het was samen proberen er
het mooiste van te maken.”
Op de meest voor de hand liggende vraag waarom Sinfonia er-
uit ziet zoals het eruit ziet, zegt Rohmer dat de vorm voor een
groot deel te maken heeft met de uitvraag van de opdrachtge-
ver. “Men vroeg om veel variatie en een verdiepingshoogte van
4,50 meter voor de begane grond, maar de vertaling naar de
metselwerkcomposities is een gevolg van de intensieve work-
shopmatige samenwerking tussen ons.” Volgens Meijer gaat het
om twee handschriften van twee duidelijk verschillende bureaus.
De kracht van het ontwerp ligt in haar optiek besloten in het feit
dat de bureaus zo verschillend naast elkaar durfden te zijn.
“We hebben uitgesproken karaktervolle pandjes naast elkaar
ontworpen die elkaar toch niet proberen weg te duwen. Wij wer-
ken bijvoorbeeld wat vaker met uitgesproken kleuren en Mar-
lies werkt heel erg met uitgesproken metselwerkdetails in wat
rustiger tinten. Zo hebben we de balans kunnen vinden. Maar
het belangrijkste ingrediënt is misschien wel dat we samen heel
veel plezier hebben gehad in het ontwerpen. Dat spat van de
gevels af. Dat bepaalde nog het meest dat Sinfonia eruit ziet
zoals het eruit ziet.”
LATEN TERUGKOMEN
Gevraagd naar wat de bureaus met de bouwblokken teweeg
willen brengen, vertelt Rohmer dat wijken als het Wilhelmina-
park in Utrecht en de Henri Polaklaan in Amsterdam met hun
aaneenrijging van prachtig gevarieerde, gedetailleerde en geor-
namenteerde panden alom geliefd zijn. Het ontwerp van Sinfo-
nia is wat haar betreft het bewijs dat je dergelijke architectuur
op een hedendaagse manier kan laten terugkomen.
Meijer merkt op dat we nu in een tijd zitten waarin ontzettend
veel woningen heel snel gebouwd moet worden. “Maar we moe-
ten daarbij niet vergeten dat we in principe voor minimaal vijftig
jaar bouwen en als het even kan voor meer dan honderd jaar.
Kwaliteit van hoe je woont en ook wel individualiteit was daarbij
belangrijk voor ons. Waar we naar streefden, is dat de bewoners
hun eigen huis kunnen aanwijzen en dat er kwalitatief goede
woningen kwamen met een goede plattegrond. We wilden unie-
ke woningen maken die zo bijzonder zijn dat mensen én verliefd
op hun huis worden én op de wijk waarin het staat. Dat wilden
we met Sinfonia teweegbrengen.”
RIJKE BAKSTEENDETAILLERING
Wat direct in het oog springt, is de rijke baksteendetaillering
van de verschillende woningen. Dat is een prestatie van formaat.
Vakkundige metselaars zijn immers zeldzaam als kersenbon-
bons op de Afsluitdijk. Rohmer legt uit dat die rijke detaillering
mogelijk werd door een slimme combinatie van prefab en in
het werk gemaakt metselwerk. In prefab werden de bijzondere
verbanden en sculpturaliteit en de uitbulkende plantenbakken
48-49-50-51-52-53-54-55_projectsinfonia.indd 53 16-01-2023 12:29