prachtig gebouw met toch een enorme diversiteit aan ruimtes
en een rijke detaillering.”
Toen Peeren architectuur ging studeren, gebeurde hem hetzelf-
de als veel andere architecten overkomt. “Je gaat moderne ar-
chitectuur waarderen omdat je gaat snappen waar het vandaan
komt. Maar de meeste mensen die architectuur moeten gebrui-
ken, hebben die achtergrond niet. Zij zien alleen maar saaie
betonnen vlakken waar ze niets van snappen en die ze als un-
heimisch en onaangenaam ervaren. Dat begrijp ik best. En dat
is niet omdat ik geen waardering kan opbrengen voor moderne
architectuur, maar omdat ik denk dat de architectuur verzuimd
heeft een vertaalslag te maken naar de huidige cultuur.”
Hij doelt daarmee op het feit dat hij vindt dat we honderd jaar
lang de modernistische architectuur zijn blijven herhalen terwijl
de omstandigheden inmiddels zijn veranderd. “We hebben een
klimaatcrisis, we hebben sociaal gezien andere omstandigheden
en we kunnen geen tijd meer steken in mooie handgemaakte
details als bij De Inktpot omdat arbeid veel te duur is in Europa.
Wat je nog wel ziet, is een soort historiserende architectuur die
geïndustrialiseerd is, maar dat is wat mij betreft een mak en tam
antwoord op de behoeften die er bij ‘het volk’ leven om meer
decorum en touch and feel aan gebouwen te geven.”
Dat laatste is de route die hij met Superuse probeert te volgen.
Het bureau staat stil bij de vraag hoe een nieuw soort architec-
7
Césare Peeren,
founding partner van
Superuse on site
06-07-08-09_supergaafinktpot.indd 7 16-01-2023 10:16