8
tuur te kunnen ontwikkelen vanuit de agenda die er nu is. “In
de jaren twintig van de vorige eeuw stonden industrialisatie en
massale volkswoningbouw op de agenda. Daar was moderne
architectuur een goed antwoord op. Maar nu hebben we met
heel andere problemen te maken. Als de architectuur daar
daadwerkelijk op zou reageren, dan krijg je een vormentaal die
weer leesbaar wordt voor de mensen. Daarom zijn wij met afval
als bouwmateriaal gaan werken. Vanuit een verlangen om een
eigentijdse signatuur en touch and feel aan de materialisatie te
geven. Het voordeel van hergebruikte materialen toepassen, is
dat er al liefde en aandacht in zit en precies dat is wat je mist
in veel moderne architectuur. Neem de tuinmuren van De Inkt-
pot. Die zijn gemaakt van misbaksels, een restproduct dat altijd
ontstaat bij het bakken van de stenen. Die volledige restpartij
heeft Van Heukelom met liefde toegepast. Ook oude rails zijn
toegepast in de fundering en in dragende balken.”
Een andere relatie die Peeren met het werk van zijn bureau
ziet, is de enorme tuin met oude kastanjebomen die voor het
gebouw ligt. “Dat Van Heukelom zo’n overvloed aan groen inte-
greerde in zijn ontwerp spreekt mij als architect bijzonder aan.
Als je een gebouw ontwerpt moet je in mijn optiek ook ruimte
creëren voor de natuur. Dat heeft deze architect heel degelijk
gedaan. Na honderd jaar ligt de tuin er nog steeds goed bij en
konden de kastanjes oud worden en de plantenbakken prachtig
verweren.”
Wat het gebouw volgens Peeren verder zo gaaf maakt, is dat het
van buiten oogt als een geheimzinnige in zichzelf gekeerde don-
kere kolos terwijl dat toch echt niet zo is. “Als je in de kantoor-
ruimtes bent dan hoef je het licht niet aan te doen. Er valt meer
dan genoeg daglicht naar binnen. Alle ruimtes liggen namelijk
aan de gevels of aan de binnenhof. De kantoren hebben heel
hoge ramen met slanke kozijnen. Destijds noodzakelijk omdat
het nog niet gebruikelijk was dat er elektriciteit in gebouwen
werd aangelegd. Tijdens de bouw brak de toepassing van elek-
trische bedrading in gebouwen echter door en is er bedrading
aangelegd, maar het overvloedige daglicht is in het ontwerp ge-
bleven.”
Een ander slim aspect is de hoge toren die destijds diende als
watertoren en die ervoor zorgde dat de kamers drinkwater had-
den. “Dat is nu niet revolutionair meer, maar was toen een no-
vum. Er gaan trouwens stemmen op om het reservoir opnieuw
te gaan gebruik als regenwaterbuffer.” Een andere opmerkelijke
kwaliteit van het ontwerp is de vrije indeelbaarheid van het ge-
bouw. “In de tijd dat het ontworpen werd, kende het grote zalen
met iemand aan het hoofd, maar het is zo ingedeeld dat je van
SUPERGAAF
06-07-08-09_supergaafinktpot.indd 8 16-01-2023 10:16