Toen Andreja Andrejevic, oprichter en technisch/creatief leider
van OMRT uit Amsterdam gevraagd werd welk Nederlands ge-
bouw in zijn ogen het predicaat supergaaf verdient, aarzelde hij
geen moment en noemde direct Infinity. “Mijn leven lang ben
ik geïntrigeerd geweest door gebouwen die niet op gebouwen
lijken zoals we dat gewend zijn en dit is daarvan een sprekend
voorbeeld. Wat ik vooral bijzonder vind, is dat bijna iedereen het
gebouw onder een van zijn bijnamen kent. Als kind las ik met
fascinatie de boeken van Enki Bilal. Deze futuristische stripte-
kenaar uit Parijs tekende verhalen die in pakweg 2150 speel-
den. Hij liet zijn lezers de gebouwde omgeving zien zoals hij
dacht dat die er dan uit zou zien. Het ging in zijn verhalen altijd
om ruimteschipachtige, snelle objecten die niet per se iets met
een gebouw te maken hadden, maar wel als gebouw gebruikt
werden. Die associatie heb ik ook met het oude ING-gebouw.
Telkens als ik er langskom, raak ik gefascineerd door de vraag
waarom het eruitziet zoals het eruitziet en waarom geen enkel
gebouw in Nederland op dit gebouw lijkt, dat daar als een soort
ruimteschip is gesitueerd. Ik weet niet eens of het echt mooi
is. Wat me wel boeit aan gebouwen is hoe ze passen in hun
omgeving, wat het ontwerp met je doet en welk verhaal het
vertelt. Dat heb ik heel erg met dit gebouw. Het hele concept
erachter is voor de tijd waarin het gebouwd werd ongelofelijk
holistisch en radicaal anders. Het wordt nog steeds bestempeld
als postmodern, maar is volgens mij eerder het begin van het
neo-futurisme.”
87
INFINITY,
ALIAS ING HOUSE
86-87-88-89_supergaafeldin.indd 87 16-01-2023 13:32