Pagina 25 van: Bouwwereld #02/2021

DDe politiek heeft zich uitgesproken om 1 miljoen woningen te realiseren uiterlijk in 2030. Dezelfde politiek, of lees de ambtenaren, werpen daarvoor echter tal van barrières op. We noemen er een paar.In 2030 moet de maatschappij, inclusief de bouw, voor 50% circulair zijn en in 2050 voor 100%. Is de regelgeving daar klaar voor? Moeten circulaire onderdelen voor 100% aan de nieuwbouweisen voldoen? Zo ja, hoe gaan we dat dan doen of betekent dat het volledig vastlopen van de bouwproductie?
Waarom schrijft de wetgever verplichte certifi cering voor van
werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties? Waarom
schrijft de wetgever voor dat de BENG-berekeningen door
een gecertifi ceerde adviseur moeten worden gemaakt?
Er wordt druk uitgeoefend vanuit het ministerie van BZK om
de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen snel in te voeren.
In de Cobouw van 8 januari 2020 konden we lezen dat dit de
particuliere opdrachtgever ten minste 7000,- euro extra gaat
kosten. Zijn er voor de certifi cering en kwaliteitsborger (toch
al gauw zo’n 10.000,- euro extra kosten voor de burger) geen
goedkopere en ook betere oplossingen voorhanden? Ja, wel
degelijk. Als we ons in eerste aanleg focussen op de industriële
woningbouw en deze net als de auto- en vliegtuigindustrie een-
malig helemaal ‘uitengineeren’ en voorzien van een erkende
technische oplossing (TK-motie 34453-19 uit februari 2017),
dan leidt dat niet tot hogere bouwkosten voor de woningbouw,
maar juist tot lagere en een forse versnelling in de woning-
bouwproductie. Het gaat dan om een eenmalige beoordeling,
die leidt tot een eenmalige investering aan de voorkant door
de producent en enorme besparingen daarna. Dit is al in 2011
door het SEO van de Universiteit van Amsterdam becijferd.
Dit levert onder meer de volgende voordelen op:
1. De technische oplossingen worden eenmalig beoordeeld
op hun eigenschappen en vereiste verwerking. Dit bevordert
en vergemakkelijkt de veelvuldige toepassing ervan.
2. Er is in het geheel geen kwaliteitsborger nodig.
3. Bouwpartijen kunnen gemakkelijk en tegen een lage ver-
zekeringspremie de aansprakelijkheid dragen voor het deel
van het bouwproces dat zij realiseren.
4. De faalkosten voortvloeiend uit het proces van ontwerpen
en bouwen nemen fors af.
25
WONINGNOODOPLOSSING ONNODIG BELEMMERD
5. De vergunninghouder loopt bij het gebruik van technische
oplossingen geen risico dat het overdrachtsdossier van die
onderdelen onvolledig is of dat niet aan de voor dit (deel van)
het bouwwerk vigerende publiekrechtelijke eisen is voldaan.
6. De verzekeringspremie kan ook na oplevering van het over-
drachtsdossier laag blijven.
7. Het aantal kostbare juridische procedures neemt fl ink af.
Waarom volhardt het ministerie dan in zijn visie omtrent cer-
tifi cering en kwaliteitsborging? Het asbestdossier laat zien
tot welke ellende dat heeft geleid. Wie wordt er wijzer van
deze volharding? Dat zijn de particuliere pleitbezorgers van
die verdienmodellen (certifi cering en kwaliteitsborging) in
dit kader. Vanuit hun optiek ook logisch omdat hun diensten
worden voorgeschreven, ze geen enkele verantwoordelijk-
heid en aansprakelijkheid aanvaarden en ook nog eens geen
bevoegdheden hebben om in te grijpen als het misgaat.
Recent is een boekje opengedaan over de nationale milieu-
database. Een volgend dossier lijkt in de maak. Om die 1 mil-
joen extra woningen te kunnen halen, zullen de beschreven
obstakels dus moeten worden weggenomen. Is er nog een
reddende engel? De Eerste Kamer heeft aan de bel getrok-
ken en het tweede ontwerpbesluit kwaliteitsborging voor het
bouwen on hold gezet. Nadere vragen zijn eind januari 2021
gesteld aan de minister en er komt een expertmeeting om
voor de senatoren een objectief beeld te schetsen van het-
geen in het verschiet ligt, als de tot heden uitgedragen wets-
voorstellen van het ministerie van BZK werkelijkheid worden.
De oplossing van woningnood alsmede de kostenstijging over
de gehele breedte van het bouwen als gevolg van nu voorge-
nomen regelgeving ligt dus primair in handen van de Eerste
Kamer. Mogelijk dat ook de nieuw aangetreden Tweede Ka-
mer na de verkiezingen de minister naar de Kamer roept en
die minister een spiegel voorhoudt.
‘DE EERSTE KAMER HEEFT AAN DE
BEL GETROKKEN EN HET TWEEDE
ONTWERPBESLUIT KWALITEITSBORGING
VOOR HET BOUWEN ON HOLD GEZET’
Dr. ir. N.P.M.
Scholten
Senior expert bij
Expertisecentrum
Regelgeving Bouw
COLUMN
25_columnnicoscholten.indd 25 12-03-21 09:33