49
Fotobijschrift kleur
Linksboven
Uitvaartstoren uit
de Romeinse tijd.
Clarey-Martineau
(1845).
Rechtsboven: Col-
lage op basis van
Death watching the
family – Yves Tanguy
(1927).
Onder: Karikaturale
schets.
Streamer
fascinatie moeten uiten, staat dit mentaal aspect niet los van
de autobiografie. hierdoor was het mogelijk om beide zaken te
koppelen en het ontwerp hierop te focussen.
verandering van Het systeem
in de loop van de geschiedenis zijn we geëvolueerd van een
emotievolle en feestelijke instelling naar een zakelijke en for-
mele mentaliteit. de uitbundige houding van de grote dood
maakte hierdoor plaats voor de kleine, ingetogen dood, doorge-
stroomd vanuit de romantische periode. de stoet en het rouw-
proces wordt zo kort mogelijk gehouden zodat het dagelijkse
leven weer verder kan gaan. het carnavaleske theater dat door
de straten beweegt met muziek die tussen de gebouwen galmt
en vanuit het romeins theater richting het forum marcheerde,
werd vergeten. tijdens dit spektakel werd het psychisch lijden
kortstondig vervangen door een zorgeloos en rustiek gevoel
voor de toeschouwers. anonieme altruïsten maakten deel uit
van een theatraal gebeuren en het afscheidsritueel. in die mate
dat men na de stoet genoot van een rouwmaaltijd op het graf
van de overledene.
in het hedendaagse necro-kapitalisme wordt er onbewust veel
energie gestoken in de externe krachten van het proces. we
hebben zelf ervaren dat hierbij het eerbiedwaardig afscheid ne-
men gedeeltelijk wordt afgeremd.
mijn ontwerp vormt een reactie op het economisch model dat
wij kennen. het proces waarin een organisatie tegen betaling
de zorgen overneemt en begeleidt. we zien de verandering van
het lineair model naar een circulair systeem.
Het rituele tHeater
het project is gelegen aan de enci-groeve. de terugkeer van
de natuur op het voormalige industrieterrein heeft er voor ge-
zorgd dat deze plek een ultieme entourage biedt voor verstil-
ling. de opdracht was om een microstad te ontwerpen op een
bebouwbaar gedeelte aan de rand van de groeve. door de lig-
ging buiten de stadskern van maastricht, is het mogelijk om een
nieuwe interpretatie van dit ritueel te introduceren.
de locatie van de microstad ligt in het overgangsgebied tussen
het industrieterrein en de groeve. de geologische ligging van de
microstad reikt tal van mogelijkheden aan voor het ontwerp. het
resulteerde in een zigzag-vormige compositie van gebouwen
met diverse buitenruimtes met elk hun eigen identiteit. hierdoor
ontstaan er verschillende toegangen en publieke passages tus-
sen de groeve en de wand.
het artificiële landschap rond de groeve biedt een gelegenheid
om het project vorm te geven als een monumentaal object, een
48-49-50-51-52_toptalent.indd 49 12-03-21 09:42