Pagina 51 van: Bouwwereld #02/2021

51
tOPtalent
bekeken door een groep van toeschouwers in het eerste deel
van het proces. tijdens het overgangsritueel wordt deze functie
doorgegeven aan de bewoners van de dodenstad. anderzijds
verloopt het proces enkel met de nodige focus van de bezoe-
kers. hierdoor cirkelt de theatrale bezoeker telkens rond het
aspect van het ritueel. dit om de confrontatie te benadrukken
en te stimuleren. deze dialoog tussen de optreders en toetre-
ders wordt verder uitgelegd in het script aan de hand van de
toegekende ruimtes op de volgende pagina.
JuryraPPOrt euregiOnale arcHitectuur PriJs 2020
de eerste prijs gaat naar het rituele theater. het is in veel op-
zichten uitmuntend; het is het beste poëtische en tegelijkertijd
ook realistische project.
het project start vanuit een masterplan voor een stedenbouw-
kundige ontwikkeling op de site van een oude steengroeve bij
maastricht. het masterplan maakt gebruik van de niveauver-
schillen die zijn ontstaan door de exploitatie en stelt een lineaire
assemblage van hoogbouw voor, geschikt voor diverse functies.
het bekroonde project, dat een ‘theater voor de dood’ kan wor-
den genoemd, plaatst een nieuw type begraafplaats in een van
de torens. het is uit kamers samengesteld, die elk een andere
manier oproepen om met dood en rouw om te gaan (de koude
kamer, het theater, enz.). deze kamers stapelen zich verticaal op
en zijn onderling verbonden door verfi jnde circulatiegebieden.
Voor elke begrafenisceremonie kan een specifi ek draaiboek via
verschillende kamers worden geschreven, volgens een gekozen
volgorde.
de jury is verbaasd over het onderzoek dat zich uitstrekt van
inheemse rituelen tot meer westerse, recente versies van cere-
monies rond de dood. de manier waarop deze rituelen worden
vertaald in architectuur, toont de intense gevoeligheid van de
auteur en zijn poëtische talent om vat te krijgen op de dood.
door deze voorziening gewijd aan de doden midden in de stad
te plaatsen, naast woningbouw en andere voorzieningen, roept
het project bovendien de vraag op hoe je het leven en de dood
ruimtelijk kunt samenvoegen. of hoe we de dood kunnen inte-
greren in ons dagelijks leven. een vraag die in de huidige pan-
demie pijnlijk actueel is.
internationale jury: johannes böttger (voorzitter), bart bier-
mans, nadia casabella, jan peter wingender en julien déom.
48-49-50-51-52_toptalent.indd 51 12-03-21 09:44