52
het rituele theater
GSEducationalVersion
Het scriPt
1 De ontheemde individuen
maken een laatste tocht op het
forum. De anonieme altruïsten
onder de bewoners van de stad
zien het theatrale gebeuren
passeren vanaf een tribune die
gericht is op de passage.
2 Het altaar vormt het eerste
en laatste zicht van en voor de
stad. De wachters verwelko-
men de nieuwkomers van de
dodenstad. Tegelijkertijd neemt
de overledene afscheid van de
levende stad. De rollen worden
hier omgedraaid. De wachters
bereiden het altaar voor.
3 De receptionist ontvangt de
nieuwkomers van de doden-
stad. De dossiers worden
ingevuld en verwerkt. Dit is
de ruimte waar de bezoekers
verzamelen en in een toeval-
lige ontmoeting treden. Een
rechtstreekse verbinding met
de archivaris vergemakkelijkt
het doorgeven van de dossiers.
Ondertussen verpozen de
bezoekers in de foyer.
4 De archivaris is verantwoor-
delijk voor het zijtoneel. De
dossiers worden opgebaard in
het archief. Het is een offi cieel
document voor de nieuwe
bewoners van de dodenstad. De
liefhebbers kunnen dit zijtoneel
bewonderen in aanloop naar de
confrontatie.
5 De toneelmeester coördineert
alles wat er op het toneel ge-
beurt. Hij zorgt ervoor dat attri-
buten aanwezig zijn om naar de
overgangsfase toe te werken.
De nieuwe bewoner van de
dodenstad wordt klaargemaakt
voor het podium. Tegelijker-
tijd ontvangen de rouwenden
medeleven.
6 Het proces wordt geleid naar
de overgangsfase. Hier komen
de toeschouwers samen en kij-
ken samen naar het optreden.
Een ultiem afscheid. De regis-
seur regelt de nodige attributen
in de bijbehorende kamer. Dit is
een hoogtepunt van het proces.
Een ruimte waar iedereen met
elkaar in interactie treedt.
7 en 8 Een laatste, collectief
eerbetoon bij het graf. De
doden kijken toe hoe het leven
van de nieuwe bewoner wordt
gevierd. Bezoekers kunnen vrij-
willig aansluiten. Het principe
van het graftheater is de vrije
toegang tot de liminale ruimtes.
Hier wordt de confrontatie ge-
stimuleerd in het lege centrum,
de optreders komen bewust in
contact met de toetreders.
1
3
5
7
2
4
6
8
48-49-50-51-52_toptalent.indd 52 12-03-21 09:44