57
Project Hergebruik
Uitzonderlijke kwaliteit
De gevel van de Satelliet is volgens Baars van uitzonderlijke kwa-
liteit. Hij komt althans niet vaak gevels tegen die voor een groot
deel uit koper bestaan. Het is volgens hem prachtig materiaal,
waar ook nog eens drielaags glas in zit. Het glas van de onder-
ste vier verdiepingen is bovendien in een recent verleden al eens
vervangen en is van heel goede kwaliteit. Het glas van de andere
verdiepingen is van mindere kwaliteit, maar kan relatief eenvou-
dig worden vervangen. New Horizon is daarnaast in gesprek met
een partij die het glas kan omzetten in nieuwe isolerende ruiten.
Het ontwerp van het nieuw te bouwen complex bepaalt op onder-
delen hoe New Horizon het urban minen moet organiseren. “Je kunt
je voorstellen dat als je die betonnen pizzapunten – het grootste
deel van de oogst – bij de kern niet goed loshaalt, je later heel veel
werk hebt om er nieuwe ankers in aan te brengen. Daarom heb-
ben we gekozen voor waterstralen in plaats van doorslijpen om de
verankering los te maken. Als we dat niet zouden doen, zei een van
onze constructeurs, dan zou nieuwe verankering aanbrengen erg
veel werk zijn en de pizzapunten min of meer waardeloos maken.”
Een complicerende factor bij de ontmanteling is de opwaartse
druk die het grondwater op de heipalen uitoefent. Door de de-
montage van het gebouw neemt de gebouwmassa steeds af,
totdat er een punt ontstaat waarop de opwaartse waterdruk
groter is dan de neerwaartse druk van het gebouw. Gevolg is
dat de palen mogelijk door de vloer heen ponsen. Om dat te
voorkomen, gaat een speciaal vijzelteam van Strukton ankers
aanbrengen die de heipalen aan de keldervloer verbinden.
logistiek en transport
Een ander belangrijk item bij de ontmanteling was het materi-
aaltransport. Al het geoogste materiaal moet van de locatie naar
het terrein van New Horizon bij partner de Rutte Groep elders in
de stad. “Op een gegeven moment kregen we van de gemeente
de contouren mee van transport over de weg. Ik wist direct dat
dát geen haalbare kaart was. Transport over het water leek een
veel betere optie. Strukton had die mogelijkheid al onderzocht,
maar kreeg het qua organisatie niet goed dichtgerekend. Voor
mij stond echter vast dat transport over de weg geen optie was.”
Op de eerste plaats had Baars er geen trek in om vrachtwagens
anderhalf uur te laten wachten voor het laden om dan nog aller-
lei verkeerslichten te moeten omzetten om het transport über-
haupt mogelijk te maken. “Maar een veel belangrijker argument
was de CO2-emissie die een dergelijk transport met zich mee
zou brengen”, zegt Baars. “Ik wist dat de Rutte Groep al behoor-
lijk geïnvesteerd had in elektrisch vervoer over water via hun
54-55-56-57-58-59_satelliet.indd 57 12-03-21 09:45