59
Project Hergebruik
start-up City Barging. Daarom viel het besluit dat we elektrisch
zouden gaan varen naar de andere kant van Amsterdam.”
elektrisch transport
Het mooie aan die keuze is dat City Barging hiermee een vlie-
gende start kreeg. En duurder is elektrisch transport volgens
Baars niet. Wel efficiënter. “Als je met een torenkraan element
voor element moet afhijsen, dan genereer je enorme wachttijden,
doordat een vrachtwagen minstens anderhalf uur staat te wach-
ten voordat hij weer kan vertrekken.” Bovendien levert vervoer
over de weg nogal wat transportbewegingen op over de toch al
drukke wegen van Amsterdam. “De toren bevat zo’n driehonderd
Fotobijschrift kleur
Streamer
Michel Baars,
directeur/oprichter
van New Horizon:
“Door de ontman-
teling komt een
enorme hoeveel-
heid bouwmateriaal
beschikbaar dat niet
opnieuw gepro-
duceerd hoeft te
worden. Daarmee
wordt een enorme
winst geboekt aan
de toepassingskant.”
vloersegmenten en er passen maar drie van die pizzapunten op
een dieplader. Tel daar de gevelelementen, de installaties en com-
putervloeren bij op en je spreekt al snel over honderden trans-
portbewegingen met alle CO2-uitstoot van dien.”
Elektrisch aangedreven pontons kennen dat nadeel niet. Om te
beginnen hinderen de aangemeerde pontons het Amsterdamse
scheepvaartverkeer niet en kan de bouwkraan dus altijd laden.
Als er een ponton vol materiaal ligt, vaart hij weg en wordt een
leeg exemplaar afgemeerd. “Out-of-pocket zijn we meer geld
kwijt aan transport, maar dat halen we dubbel en dwars terug
in efficiency. Daarnaast past elektrisch vervoer prima bij het de-
carboniseren van bouwplaatsen.” n
‘Het gaat om een ultiem functiedynamiScH
gebouw. Je kunt er werkeliJk alleS opnieuw van maken’
54-55-56-57-58-59_satelliet.indd 59 12-03-21 09:45