door de hoge ramen die een mystiek diepte-effect aan de ruim-
te geeft dat in moderne gebouwen ontbreekt. Tegelijkertijd is
het een sobere ruimte.”
Het gebouw was ooit een katholieke kerk en bij de laatste
restauratie zijn de plafondschilderingen tevoorschijn gehaald,
waarmee bezoekers ook die tijdslaag kunnen ervaren. Een an-
der ruimtelijk element dat Lada enorm aanspreekt, zijn de ba-
rokke deuren van het kleine orgel waarachter de orgelpijpen
schuilgaan. Als ze opengaan, heeft dat in haar ogen een heel
bijzonder sculpturaal effect.
“Uiteraard kan ik niet om de spiltrap heen. De trap leidt naar de
bovenste verdieping en biedt toegang tot het dak. Het ontwerp
is supersimpel met een beetje Lina Bo Bardi-achtige elegantie.
Dergelijke eenvoud in vorm spreekt me als architect enorm aan.”
De kerk is ook een bron van ideeën voor haar. “Het is inspire-
rend, maar niet letterlijk als in een quote. Ik ga in mijn gebouwen
niet ineens smalle scheve deurtjes toepassen. Wat ik wel leer
van het gebouw is hoe je op een heel pure manier materialen
naast elkaar kunt toepassen. Verder is de manier waarop de
oude kerk en de hedendaagse programmering samengaan
echt bijzonder. Het laat zien dat je met de juiste ingrepen en
combinaties van functies, gebouwen eeuwenlang kunt blijven
gebruiken.”
Haar inspiratie is dan ook om gebouwen te ontwerpen die krach-
tige plekken zijn, die je niet zomaar kunt wegdenken en die ruim-
telijk en qua geest lang mee kunnen gaan. “Begrijp me goed. Ik
heb het over inspiratie. Ik ga geen kathedraal bouwen.” n
7
06-07_supergaaf.indd 7 12-03-21 09:29