maTeriaalinnovaTors
pés, NS-kleding en gele vertrekstaten. De bouwhelmen dienen
weer als de harten van de margrieten. De gele informatieborden
die vertrekgegevens weergeven zoals de trein van 9.56 uur van
spoor 5 naar Den Helder, zijn omgesmolten. Nieuwstad maakt
er meeldraden van voor de grasklokjes.
“De werknemers herkennen letterlijk iets in mijn bloemen, zoals
hun logo’s en knopen. Dat zorgt direct voor een band met mijn
werk”, zegt ze. “bovendien kun je als bedrijf door middel van die
grote iconische bloemen je duurzame verhaal goed vertellen.”
Zo vragen meerdere bedrijven haar om grote bloemen te ont-
werpen die hun entrees en ontvangstruimten aankleden. “Dat
nodigt vaak uit tot een gesprek over de duurzaamheidsambities
van dat bedrijf; het zegt veel meer over wie je bent dan een
bosje bloemen op de balie”, vindt Nieuwstad.
VerBetering akoestiek en openBare ruimte
Zo sluiten haar megabloemen goed bij NS en ProRail aan, orga-
nisaties die ecologen en biologen in dienst hebben die een vi-
sie ontwikkelen op duurzaamheid, biodiversiteit en de zorg voor
flora en fauna. De bloemen die zij zelf langs het spoor zaaien,
verbeeldt Nieuwstad in drie manshoge bloemen die tijdelijk de
etalage van de pop-up store op station Utrecht hebben aange-
kleed en inmiddels een permanente plek hebben gekregen in
de enorme centrale hal.
Het zou een mooi idee zijn als Nieuwstad uit grotere hoeveel-
heden afgedankte spoorwegmaterialen mega-bermbloemen
langs het spoor kon maken zodat je die het hele jaar door vanuit
de treincoupé kunt zien bloeien, terwijl de bloemen regen, wind,
zon, roest van het spoor, of een vogel die er een nest in wil ma-
ken, trotseren.
Want opschalen past bij haar aangescherpte businessmodel
voor 2021. Nieuwstad wil nog meer focussen op het vervaar-
digen van op maat gemaakte bloemen voor grote bedrijven.
“De opdrachten zijn vaak groter, de budgetten toereikender en
vooral kun je meer impact maken op het gebied van hergebruik
en verbetering van de akoestiek en
de – openbare – omgeving”,
zegt ze.
tot slot een tip voor
bouwbedrijven: Nieuw-
stad kan ook op bouw-
plaatsen afgedankte
materialen hergebrui-
ken, zoals bouwhelmen,
veiligheidshesjes en bouw-
zeil. n
Nieuwstad maakte
vijf stuks blauwe
cichorei, een bloem
die veel voorkomt in
Nederland, van ge-
bruikte KLM-kleding
en andere spullen.
Margrieten in de
pop-up store op
Utrecht Centraal, ge-
maakt van gebruikte
en overbodige ma-
terialen van NS en
ProRail. Bouwhel-
men dienen als de
bloemharten.
De vleugels van de
bijen zijn gemaakt
van gebruikt bouw-
zeil, de ogen van
afgekeurde oordop-
pen, de kop van
een hoedje van een
conductrice en het
gestreepte achterlijf
van veiligheids-
hesjes.
82
80-81-82_materialinnovator.indd 82 12-03-21 10:53