30
de oude situatie is dat we nu een compleet systeem toepas-
sen waarbij de glasplaten in een EPDM-profiel komen te liggen
waarmee ze vierzijdig zijn ingesloten. Er kan dus geen water
meer tussen het glas komen. Het is veilig en goed ingepakt.
Deze opbouw hebben we tot in detail moeten uitwerken, omdat
we onze oplossing ook aan de monumentencommissie moes-
ten voorleggen. De hal en ook de reclamezuil voor het gebouw
zijn gebouwd in 1961 en hebben de rijksmonumentenstatus
gekregen in 2015. Voor alles wat je aan de hal wilt doen, heb je
eerst toestemming van die commissie nodig.”
de crux
gelaagde optie
Matthijs Boer nam het ontwerpvoorstel van Royal Haskoning,
inclusief de uitgewerkte detailtekeningen, renovatieprofielen
en de twee glassoorten, mee naar de monumentencommissie.
kennelijk deed hij zijn werk goed, want het ontwerp werd di-
rect goedgekeurd. Hij vertelt dat er, met het oog op een betere
bouwfysische prestatie, nog onderzocht is of isolatieglas een
optie was. De constructeurs van Royal HaskoningDHV ontdek-
ten echter dat de vakwerkspanten destijds vrij minimaal waren
ontworpen, omdat ze slechts 6 mm draadglas hoefden te tor-
sen. Een extra isolatieglasplaat om een spouw te creëren zou
te zwaar zijn geworden voor de vakwerkspanten. Het kon al-
leen worden toegepast met extra hulpconstructies. Die zouden
het mooie ranke, slanke beeld van de vakwerkspanten enkel
maar verstoren en dus verviel die optie. “De gelaagde optie die
uiteindelijk is aangebracht, is bij elkaar 8,76 mm dik en is iets
zwaarder dan het draadglas, maar valt volgens onze construc-
teurs nog net binnen de tolerantie van de vakwerkspanten.”
maximaal zes meter
De ingenieurs van Royal Haskoning berekenden ook in welk
tempo de renovatie moest worden uitgevoerd. Om vervorming
van de ranke vakwerkspanten tijdens de renovatie te voorko-
men – zo bleek uit hun berekening – kon aannemer jet BIk per
De glaskappen
voor de renovatie:
gebarsten ruiten
en afbladderende
folies. In de loop
van de jaren was
de stopverf bros
geworden met
lekkage over de
gehele koepel als
gevolg.
28-29-30-31-32_cruxeuropahal.indd 30 30-04-21 09:21