32
de crux
projectgegeveNs
Ontwerp/architectuur: Royal HaskoningDHV
Uitvoering: Jet BIK
Opdrachtgever: RAI
Constructieadviseur: Royal HaskoningDHV
Locatie: Europaplein, Amsterdam
Oplevering: 2020
Totale oppervlakte glaspanelen: circa 4500 m2
Matthijs Boer, archi-
tect en bouwkundig
projectleider van
Royal Haskoning-
DHV: “Uiteindelijk
kwamen we uit op
een speciaal renova-
tieprofiel, waarmee
we de oude situatie
konden imiteren.
Verschil met de oude
situatie is dat we
nu een compleet
systeem toepassen
waarbij de glaspla-
ten in een EPDM-
profiel liggen.”
spant steeds maximaal zes meter oud glas verwijderen, waarna
het nieuwe glas met renovatieprofiel werd aangebracht. Door zo
te werken, bleef de constructie op de juiste spanning.
Matthijs Boer hierover: “jet BIk demonteerde de oorspronke-
lijke profielen en verwijderde het glas en de glasroedes. Daarna
is de constructie door de aannemer grondig gereinigd en zijn de
renovatieprofielen en het nieuwe glas aangebracht. Als sluitstuk
is de gepotdekselde kap eroverheen gezet. Het verschil tussen
het bestaande horizontale detail en het nieuwe detail is dat de
afstand van binnenuit tot het glas van 8 naar 26 mm ging. Daar
kon de monumentencommissie wel mee leven, omdat gezien
de hoogte van de daklichten dit verschil voor niemand waar-
neembaar is.”
Boer kon met zijn ontwerp de commissie er bovendien van
overtuigen dat ook het beeld van buiten niet zou veranderen.
“Het totale pakket wordt weliswaar iets dikker; 33 mm bij het
bestaande detail tegen 54 mm bij het nieuwe detail, maar dit
verschil van 21 mm wordt in het bovendetail opgevangen door
een afstandshouder te plaatsen bij de nok.”
Hij legt uit dat het nokprofiel bij de renovatie tijdelijk werd ver-
wijderd en opnieuw geplaatst. “Doordat het op een afstands-
houder van 21 mm komt, is er geen verschil te zien tussen de
oude en de nieuwe situatie. De afstand van het glasprofiel tot
de nok is in beide gevallen 38 mm. Om te voorkomen dat het
staal van de vakwerkliggers gaat reageren met het aluminium
van het renovatieprofiel, is door de aannemer een bescherm-
folie tussen de beide metalen aangebracht.”
spaNNeNd avoNtuur
Voor Matthijs Boer was de zoektocht naar een oplossing een
spannend avontuur. Het was voor hem de eerste keer dat hij
met een dergelijke complexe renovatieopdracht te maken had
en niet eerder hoefde hij te pleiten voor de monumentencom-
missie. nu de klus geklaard is, is hij best trots op het eindresul-
taat. De uitvoering van de renovatie was in handen van aanne-
mer jet BIk. Volgens Boer leverden zij vakwerk. Met veel oog
voor detail zijn de glaskappen aangepakt en ook de bitumen
dakbedekking is zeer zorgvuldig aangebracht. De Amsterdamse
Europahal herkreeg dankzij de RAI als betrokken opdrachtge-
ver en het inventieve systeem van Royal HaskoningDHV plus
de zorgvuldige werkwijze van jet BIk zijn boogdak terug, dat er
nu weer even fris en slank uitziet als op de dag van oplevering
in 1961. n
28-29-30-31-32_cruxeuropahal.indd 32 30-04-21 09:21