56
MIJN EERSTE
H
et lijkt absurd, een winkelinterieur van amper 45 vier-
kante meter dat elf maanden duurt om te realiseren”,
zegt architect Rashid Rashidi van Studio for Healthy
Architecture (SHA), een jonge bureau dat hij runt
met studiegenoot Hassan Ahmed sinds beider afstuderen aan
de TU Delft in 2020. Toch had het duo deze tijd echt nodig van
eerste schetsontwerp tot oplevering van de Smartphone Winkel,
een van de meer dan honderd winkels in Mall of the Nether-
lands. Dit reusachtige winkelcentrum met 280 winkels, barre-
tjes en restaurants opende onlangs bij Leidschendam.
De Smartphone Winkel moet de flagship store worden van deze
snelgroeiende keten voor smartphone reparaties, onderhoud
en accessoires. “Ons interieurontwerp moet op termijn kunnen
worden uitgerold naar de andere filialen.” Wat de opgave verder
compliceerde was dat verschillende functies in dit pakkende to-
taalconcept moesten worden verenigd. Met ook nog eens een
krap budget. Bovendien keek Roberto Meyer van MVSA, hoofd-
architect van Mall of the Netherlands, mee of het ontwerp wel
paste in het totaalconcept van het gloednieuwe winkelcentrum.
“En dat dus allemaal op die postzegel van 45 vierkante meter.”
Vloeiende krul
Uitgangspunt in het ontwerp van SHA is transparantie van de
diensten van de Smartphone Winkel. “Daarom hebben we de ser-
vicebalie en de werktafel voor reparaties geïntegreerd in één ge-
kruld meubel. Deze balie staat middenin de zaak en loopt vloeiend
van bijna grondniveau bij binnenkomst van de winkel, tot op borst-
hoogte aan het einde. Van buitenaf zie je daardoor meteen wat er
gebeurt, terwijl de klant die binnen staat te wachten juist fysieke
afstand behoudt tot het reparatiewerk. “Dat laatste was een na-
drukkelijke wens van de opdrachtgever, omdat klanten zich nog
wel eens met de reparatie willen bemoeien. Een smartphone is
tenslotte bijna net zo intiem als een lichaamsdeel.”
Daarnaast moest de winkelunit worden geladen met functies
van de bestaande smartphonewinkels, die een dubbel vloer-
oppervlak hebben of meer. De kasten voor accessoires zijn in
de muren verwerkt. Achter de dichte schotten tussen de open
kasten zit de opslag. “Onderin elke kast is een horizontale lijn
in eikenhout. In deze horizontale lijn is 2 mm hout uitgefreesd
en hierin liggen metalen naamplaatjes van 3 mm dik. Zo kan de
klant precies vinden wat ie zoekt. Hoe breder een assortiment,
hoe hoger de onderkast. De wisselende hoogtelijn van de onder-
kasten refereert ook naar de skyline van de stad!”
lijnen en punten
Tot zover de functionaliteit. Voor een herkenbare identiteit van de
Smartphone Winkel liet Rashidi zich inspireren door het uitgangs-
punt van Mall of the Netherlands. “Roberto Meyer heeft een schets
“
54-55-56-57-58-59_mijneerste.indd 56 30-04-21 09:50