57
wINkElINTERIEuR
gemaakt van het winkelcentrum in heel lange lijnen met her en
der scherpe uitschieters, dat zijn de entreeplekken. Hij noemde dat:
één lijn, één gebaar. Dit idee hebben we vertaald naar het ruimtelijk
ontwerp van de balie. Naast een begrijpbare functionaliteit sluit de
esthetiek aan bij het ontwerp van de Mall.”
Tegelijkertijd liet Rashidi zich inspireren door het werk Points and
Lines: Diagrams and Projects for the City van theoretisch archi-
tect Stan Allen en Point and Line to Plane van de Russische
schilder Wassily Kandinsky. “Dit zette ons aan het denken dat
lijnen en punten samen weer vlakken vormen.” Het uiteindelijke
ontwerp dat hieruit voortvloeide is een golvend plafond (het vlak)
dat bestaat uit aluminium buizen (punten) die samen een strak
grid vormen (de lijnen). “Het ontwerp heeft een digitale uitstra-
ling die past bij de smartphone maar biedt tegelijkertijd een ma-
teriële ervaring. Het is een hybride van de heldere overzichtelijk-
heid van een onlineshop én een uitgesproken fysieke beleving.”
De aluminiumbuizen in het plafond hebben elk een andere kleur
en lengte. “De buizen zijn afgewerkt met natlak, dat is goedkoop
en bovendien eenvoudig te verwijderen. Dat maakt de buizen
circulair.” Elke buis op maat maken was te kostbaar en verzagen
op de bouwplaats zou te veel risico op fouten opleveren. Daar-
om ontwikkelde Rashidi een hangsysteem waar de buizen tot
de gewenste hoogte in worden gestoken en vervolgens worden
projeCtGeGeVenS
Locatie: Westfield Mall of the Netherlands, Leidschendam
Opdrachtgever: Smartphone winkel
Architect: Rashid Rashidi en Hassan Ahmed
Projectmanagent: Studio for Healthy Architecture
Aannemer: FAAAB
Plafond en klimaat (ventilatie): Make interiors
Onderaannemer: The Creative Builders
Oplevering: 29 juli 2020
verankerd. Bijkomend voordeel: “De installatietechniek kon heel
eenvoudig achter dit plafond worden verwerkt.”
uSB-inGanG
De overgang van de Mall naar de Smartphone Winkel is een
zwarte corridor. Alleen de buisstructuur van het plafond loopt
uitnodigend door in deze ingetogen zone. Op twee bankjes aan
de zijkant kunnen mensen even rusten en hun telefoon opladen
in een usb-ingang. “Daarmee wordt een hint gegeven van het
karakter van de winkel.” Deze ingetogen entreezone was een
nadrukkelijke wens van Roberto Meyer. “De eerste anderhalve
meter van elke winkel moest door een ontwerpcommissie wor-
54-55-56-57-58-59_mijneerste.indd 57 30-04-21 09:51