Pagina 93 van: Bouwwereld #03/2021

93
PROJECT TRANSFORMATIE
activiteiten van het bedrijf verdween de trechter in 2004 naar
een opslagterrein, waarna er lange tijd niets mee gedaan werd.
In 2014 werd het plan bedacht om een opbouw op de vultrech-
ter te plaatsen en er een hotelkamer van te maken. Een Amster-
damse architect maakte het ontwerp, maar de opdrachtgever
kreeg het project niet van de grond. De architect ging vervol-
gens op zoek naar een nieuwe opdrachtgever en kwam via via
in 2018 bij Marcel en Linda Bambach terecht. Zij zagen het pro-
ject meteen zitten. “In de Willemshaven staat al een vuurtoren
en een overslagkraan waarin je kunt overnachten en eigenlijk
was ik ook al op zoek geweest naar iets vergelijkbaars”, vertelt
Marcel Bambach. “Toen dit op ons pad kwam grepen we die
kans met beide handen aan.”
Ontwerp en lOcatie
Het ontwerp werd verder uitgewerkt door Penta Architecten uit
Harlingen. Dit omdat Bambach een ander beeld voor ogen had
dan het oorspronkelijke ontwerp. “Het eerste ontwerp had ko-
zijnen die aan de voorzijde schuin mee moesten lopen met de
vorm van de trechter, maar dat is erg lastig uitvoerbaar. Er heeft
hier altijd een knijper van 2 à 3 m3 aan een grote kraan gehan-
gen. Als die kraan tegen de zijkant van de trechter aan komt, zit
daar zo een deuk in. De trechter was dan ook allesbehalve recht.
We hebben de trechter op meerdere plekken moeten uitvullen,
bijslijpen en nieuwe delen moeten aanlassen om het geschikt te
maken voor zijn nieuwe functie, maar er is nog steeds veel krom.”
Ook de locatie van de trechter wijkt af van het oorspronkelijke
plan. “In het eerste ontwerp werd de trechter ontsloten via een
glazen loopbrug en een trappenhuis in een loods verderop op
de Willemskade. Dat is bedrijfstechnisch lastig, want dan moet
je weer een deel van de loods huren.” Bambach gaf daarom de
voorkeur voor aan de huidige locatie, waar de trechter een eigen
ingang heeft en helemaal op zichzelf staat. “Zo valt het gebouw
meer op dan als het bij de loods had gestaan.”
Zwarte dOOs
De opbouw op de trechter is rechthoekig en zwart, zonder enige
verfraaiing. “We hebben geprobeerd de nadruk op de trechter te
leggen en de opbouw discreet te houden”, verklaart Bambach
de keuze.
De opbouw bestaat uit een lichte constructie van hout en staal.
Stalen staanders staan op schetsplaten met kikkerplaten die aan
de trechterwand zijn gelast. Daarop liggen rondom stalen H-pro-
fielen met daartussen houten dakbalken. Een stalen onderslag-
balk in het midden voorkomt dat de overspanning van de houten
balken te groot wordt. De gevel bestaat uit aluminium kozijnen
en hsb-wanden die aan de buitenzijde zijn afgewerkt met zwarte
plastisol bekleding.
De vloerconstructie is ook van houten balken, met ook een on-
derslagbalk ten behoeve van de overspanning. Om de houten
vloerbalken te kunnen leggen in de schuin aflopende trechter
zijn eerst verticaal stalen ribben van 120 mm hoog op de bin-
nenzijde van de trechter gelast, met in de strippen om de 20 à
30 cm een gat van M10. Tegen die strippen zijn de vloerbalken
vastgebout. Aan de andere zijde zijn ze opgelegd op de stalen
onderslagbalk.
Foto links
De vultrechter is
vastgelast op de
rails van de kade om
verplaatsing te voor-
komen. (Foto: Daniël
van Capelleveen)
De hsb-wanden in
aanbouw.
90-91-92-93-94-95_trechterhotel.indd 93 30-04-21 09:16