96
A
rchitect Ard Hoksbergen koos voor deze rubriek het
Van Eesteren Paviljoen in Amsterdam. Het ontwerp
is gemaakt door Korteknie Stuhlmacher Architecten.
Zij bedachten, geïnspireerd door paviljoenbouw uit de
jaren 50 en 60, een eenvoudig houten gebouw met veel glas.
Het is donker van kleur, zodat het zich goed voegt in de park-
achtige omgeving van de Sloterplas.
“Wat mij fascineert, is niet eens zozeer het paviljoen zelf, hoewel
ik het een heel geslaagd gebouw vind. Wat er goed en bijzonder
aan is, is dat het midden in de westelijke tuinsteden staat op een
plek waar Cornelis van Eesteren ooit in zijn stedenbouwkundig
plan een paviljoen bedacht, dat nooit gerealiseerd is. Het huidi-
ge paviljoen is pas vijf jaar geleden opgeleverd. Wat er verder
bijzonder aan is, is dat er een museum in ondergebracht is dat
het gedachtengoed van Van Eesteren en collega’s als Jacoba
Mulder onder de aandacht brengt.”
Het tentoongestelde culturele erfgoed in het museum sluit
volgens hem aan op de visie van rijksbouwmeester Floris Al-
kemade. Hij wees de naoorlogse wijken van de grote steden
aan als de plekken die we moeten gaan verdichten. “Komende
tien jaar zijn ongeveer een miljoen extra woningen nodig en de
naoorlogse wijken bieden volop mogelijkheden. Het zijn vaak
achterstandswijken, maar ook plekken met heel veel ruimte
tussen de bebouwing die de afgelopen zeventig jaar behoorlijk
verpauperde. De vraag is dan ook hoe je daar op een goede
manier mee omgaat, rekening houdend met diezelfde wijken als
cultureel erfgoed.”
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST PETER DE WINTER FOTO’S RUUD DILLING
SUPERGAAF
‘HET HOUTEN
PAVILJOEN IS EEN
ANTWOORD OP
BETONSCHAAMTE’
Architect Ard
Hoksbergen
96-97_supergaafard.indd 96 30-04-21 09:13