MATERIAALINNOVATOR
en vervolgens gesponnen tot er een viltachtig materiaal ont-
staat. Dat wordt met een en biologisch afbreekbare lijm (aard-
appelzetmeel) op temperatuur en met hoge druk geperst tot
een thermoplastisch materiaal. De akoestische panelen worden
onder andere gebruikt voor wanden. Als 3D-gebogen materiaal
vindt het zijn weg naar de bekleding van een balie of bar, van
keukens en deuren van boardrooms. De textielvezels die je in
het nieuwe materiaal terugziet, lijken haast op de nerven van
marmer; het biedt een extra schoonheid.
Voor de circulaire Rezign-collectie wordt een zelfontwikkeld fi-
neer van textielafval gemixt met biobased materialen als vlas en
jute. Net als HPL, maar dan in een duurzame versie, wordt het
gebruikt voor tafelbladen of kastplanken.
Bij Planq is duurzaamheid altijd in harmonie met kwaliteit en
esthetiek. “We vervaardigen producten met veel ambachtelijk
vakmanschap waarbij we tijdloze designs en nieuwe materialen
samenbrengen. We zijn geen geitenwollensokkenmerk; we ge-
loven dat producten die net zo mooi en goed zijn als de antieke
Chinese kast van je oma, eeuwigheidswaarde hebben.”
RUIMTELIJK MAATPAK
Vanwege die visie komen klanten met de vraag hun textiele af-
valmaterialen te verwerken tot nieuwe producten. Veel project-
inrichters in de b2b-markt weten hen te vinden en ze hopen
ook dat steeds meer aannemers of architecten hun producten
meenemen in hun projecten. De afgelopen jaren leidde het
tot kasten, stoelen en tafels, maar tot ook op maat gemaakte
interieurs in samenwerking met bedrijven en interieurarchitec-
ten. Van een letterlijk maatpak naar een ruimtelijk maatpak: zo
verwerkt Planq oude bedrijfskleding van de ABN AMRO Bank,
uniformen van KLM-personeel en denim van onder andere mo-
demerk Tommy Hilfiger tot meubels voor hun bedrijfskantoren.
“We hebben opdrachten van grote corporate bedrijven op de
Amsterdamse Zuidas tot het meer bij onze mentaliteit passende
rebelse, sociale en duurzame Tony Chocolonely waarvoor we
het chocoladecafé in de Amsterdamse Beurs van Berlage heb-
ben ingericht.”
De vraag neemt toe en de projecten worden groter, merkt An-
ton. Soms rijden zes vrachtwagens vol meubels richting een
project in eigen land en via hun internationale agenten komen
er stoelen en een tafel bij een klant in Australië terecht. Ook
is er interesse vanuit de vooruitstrevende automotive industrie,
zoals van Hyundai in Japan. “Onze wens is om verder te pro-
fessionaliseren. We willen dat onze Willy Wonka-fabriek, waar
spijkerbroeken ingaan en meubels uitkomen, groeit, versnelt en
verbetert”, zegt Anton vol overtuiging. n
1. Van de Hoge-
school van Amster-
dam kreeg Planq de
oude basketbalvloer.
Daaruit maakten ze
600 tafels met een
verhaal.
2. Duurzaam kleur-
rijk interieur van
Tony Chocolonely
in de Amsterdamse
Beurs van Berlage.
3. Planq ontwierp
Ubu chairs met
recycelde denim van
modemerk Tommy
Hilfiger.
4. Unusual chairs
en plaatmateriaal in
een kantoor op de
Zuidas. (Foto: Streep
Fotografie)
94
2 3
1
4
92-93-94_viveka.indd 94 29-04-2022 11:18