Pagina 99 van: Bouwwereld #03/2022

230x270_basis.indd 1 01-10-19 13:43
Ontvang acht keer per jaar:
– Projectinformatie en de mens achter
de realisatie van de projecten.
– Inspirerende bouwtechnische en
architectonische oplossingen
– Inzicht in hoe verschillende disciplines
in de bouw samenwerken.
De wereld achter
architectuur en bouwtechniek
Wilt u meer weten over Bouwwereld en de
mogelijkheden om Bouwwereld het hele jaar
door te ontvangen?
Bouwwereld.nl/abonneren
088 – 2266648
MENNO RUBBENS,
DIRECTEUR
CEPEZEDPROJECTS
‘IK GELOOF NIET IN
DE ARCHITECT, DE
INGENIEUR OF DE
AANNEMER ALS
REDDENDE ENGEL’
18 19
MENNO RUBBENS, DIRECTEUR VAN CEPEZEDPROJECTS, WERD BIJ AANVANG VAN
DE WEEK VAN DE CIRCULAIRE ECONOMIE AFGELOPEN MAART UITGEROEPEN TOT
CIRCULAR HERO. VOLGENS DE JURY VAN DE CIRCULAR AWARDS 2022 OMDAT
HIJ NIET ANDERS ZOU KÚNNEN DAN CIRCULAIR BOUWEN. ZELFS AL ZOU HIJ DAT
WILLEN. ZELF ZIET HIJ HET WINNEN VAN DE PRIJS ALS EEN ERKENNING VAN HET
WERK DAT CEPEZED AL 45 JAAR DOET. BOUWWERELD GING MET RUBBENS IN
GESPREK OVER DE TOEKOMST VAN DE BOUWSECTOR EN DE MANIER WAAROP
JE CIRCULAIR BOUWEN EN ONTWERPEN IN HET DENKEN VAN DE SECTOR KUNT
VERANKEREN.
TEKST PETER DE WINTER FOTO’S MARTIN WENGELAAR
N
aast trots over zijn uitverkiezing tot Circular Hero
2022 ziet Menno Rubbens als een van de hoogte-
punten uit zijn professionele carrière het met cepezed
winnen van de gouden A.A.P., de Amsterdamse Archi-
tectuur Prijs. Cepezed won deze prijs in 2017 met het ontwerp
van de tijdelijke rechtbank dat volgens de jury grensverleggend
was wegens de introductie van innovatieve bouwoplossingen.
‘Het gebouw levert een betekenisvolle bijdrage aan de groei-
ende stad Amsterdam’, aldus de jury.
Tijdens de juryrondleiding door het gebouw, weet Rubbens nog
goed, zag hij bij de jury op een gegeven moment een vonkje
overspringen. Het hele concept van nadenken over vastgoed dat
je vandaag de dag niet meer neerzet voor honderd jaar, sprak
kennelijk tot de verbeelding. “We wilden met de rechtbank laten
zien dat je goede gebouwen niet meer in beton hoeft te gieten.
Waar wij bij de ontwikkeling van het concept grondig over nage-
dacht hebben, is wat je met een gebouw kunt doen na het eerste
gebruik. Wij hebben ervoor gekozen het gebouw verplaatsbaar
te maken. Het stond in Amsterdam en wordt nu verplaatst naar
Enschede.”
Restaurant The Green House in Utrecht is een ander aan-
sprekend voorbeeld van demontabele cepezed-architectuur.
Wat kun je over dit project vertellen?
“Het aardige aan dat project is dat het staat op een ‘vergeten’
hoekje van het plan waar we toen bij betrokken waren. We re-
aliseerden daar met cepezed in 2014 in een consortium de
transformatie van de Knoopkazerne aan de Croeselaan tot een
modern rijkskantoor. Een gigantisch project. Op het vergeten
hoekje moest iets komen voor een periode van vijftien jaar. Toen
kwamen wij op het idee van een circulair paviljoen. Het hele
gebouw is demontabel en wordt over vijftien jaar weggehaald
zonder een footprint achter te laten. Tot die tijd is het restaurant
Fotobijschrift kleur
bezig met placemaking. De plek krijgt een identiteit. Als er straks
een ander gebouw komt met ook horecafunctie op de begane
grond, dan heeft die ondernemer een vliegende start omdat er
al vijftien jaar succesvol werd ondernomen. En precies dat is de
kracht van placemaking voor tijdelijk leegstaande kavels. Als je
die plekken vult met architectonisch interessante demontabele
concepten, waarin ruimte is voor creatieve ondernemers, maak
je van lege kavels levendige plekken en dat komt de kwaliteit van
de gebouwde omgeving alleen maar ten goede.”
Wat is er mis met de Nederlandse manier van bouwen?
“De bouw in Nederland staat vaak in het teken van overpromise
en underdeliver. Bij de productindustrie kun je daar geen bedrijf
op bouwen. Als je daar ‘onderpresteert’, is het snel afgelopen
met je bedrijf. Dat zou je als architect willen omkeren. In Neder-
land zijn we namelijk gewend gebouwen te maken die verre van
optimaal zijn als het gaat om materiaalgebruik, energiezuinig-
heid, fl exibiliteit en aanpasbaarheid. En precies die eigenschap-
pen wil ik in een ontwerp meenemen. Ik wil gebouwen maken
die toekomstbestendig zijn. Een grote inspiratiebron voor mij is
daarbij de Amerikaanse schrijver Stewart Brand.”
Kun je me wat meer over Stewart Brand vertellen?
“Hij bedacht een aantal concepten die belangrijk zijn in de ruimte-
lijke ordening. Brand zegt dat elk gebouw een toekomstvoorspel-
ling is, maar dat diezelfde toekomst zich niet laat voorspellen. Dus
ga je dan met een gebouw proberen de toekomst te maken, of
ga je een gebouw maken dat de toekomst aankan? Een gebouw
dus dat door die toekomst rijker, mooier en beter wordt. Dan moet
je denken aan een gebouw dat relatief simpel begint en dat over
de jaren heen complex kan worden. En dan kom je bij het tweede
punt dat Stewart Brand vaak aanhaalt: het voorkomen van pre-
mature complexiteit zoals hij dat noemt. Een heel mooi begrip
KOPLOPER
18-19-20-21-22-23_koploper.indd 18-19 28-04-2022 09:24