11
Project nieuwbouw
A
rchitect Ton Venhoeven propageert al jaren zijn con-
cept Microcity, een gebouw met een mix van func-
ties vlakbij een belangrijk OV-knooppunt. Doel is de
bewoners in eigen gebouw of op loopafstand zoveel
mogelijk voorzieningen te bieden. En andersom zijn de nieuwe
bewoners ook gebruikers van nieuwe voorzieningen in en om
het gebouw. Bovendien biedt de verdichting van stationsgebie-
den ook weer voordelen op voor de stad en het OV. Voorzienin-
gen als horeca, werkplekken en winkels stimuleren het gebruik
van het openbaar vervoer gedurende de hele dag. Hoewel de
bouw relatief duur is, wordt door nieuwbouw rond en boven het
spoor de dure grond veel beter benut. Realisatie van een aan-
trekkelijk stationsgebied is een noodzakelijke investering in de
toekomst, is de overtuiging van Venhoeven.
Kolos op een postzegel
In Utrecht heeft zijn bureau VenhoevenCS de kans gekregen
om een Microcity te realiseren, boven op de terminal van de
Uithoflijn en het busstation, naast Utrecht CS. Het gebied rond
het grootste station van Nederland ondergaat de laatste jaren
een metamorfose: een uitgebreide stationshal, nieuwe stati-
onspleinen aan beide kanten, een enorme fietsenstalling, een
fietsroute, een sneltram, een fiets- en voetgangersbrug over de
In de twee com-
merciële lagen
vormen de 3D stalen
vakwerken samen
met de vloer van de
eerste verdieping
een tafelconstructie.
sporen, water terug in de singels, en nieuwbouw en renovatie
van gebouwen rond het station.
Aan de voet van de nieuwe Moreelsebrug over het spoor is Mi-
crocity Het Platform gebouwd. Op een driehoekig stukje grond
van slechts 170 m2 bevindt zich de entreehal met trappen, een
roltrap en drie liften. Wat direct opvalt, is de twee verdiepin-
gen hoge levende groenwand in de hal. Een introductie van de
ruime groenvoorzieningen, vertelt Arjen Zaal, projectleider van
VenhoevenCS tijdens zijn rondleiding door Het Platform. “We
hebben op vier niveaus daktuinen gemaakt, die vier landschap-
pen in de provincie Utrecht weerspiegelen. In de stenige stati-
onsomgeving is toevoeging van aantrekkelijke groene buiten-
ruimtes belangrijk, voor de bewoners, maar ook voor mensen
uit de buurt en voor de biodiversiteit in de stad. Daarom hebben
we ruime daktuinen gemaakt met een grote diversiteit in be-
planting.”
Terug naar de entreehal: een venster in de groene wand biedt
zicht op de voorbijrijdende sneltrams van de Uithoflijn, die hier
eind 2019 opende. Gezien het piepkleine grondvlak zijn de
fietsenstallingen voor de bewoners op de tweede verdieping
gesitueerd. Een van de drie liften is een fietslift. Ook de an-
dere twee liften reiken tot en met de tweede verdieping en zijn
bedoeld voor de commerciële voorzieningen, zoals het (nu nog
08-09-10-11-12-13-14-15-16-17_platformmicrocity.indd 11 11-06-21 09:03