Pagina 12 van: Bouwwereld #04/2021

12
Het Platform
leegstaande) restaurant met een groot openbaar terras, een
sportschool en een trainingsfaciliteit voor professional gamers.
Die zitten op de eerste en tweede verdieping. Overdag zijn deze
lagen publiek toegankelijk, na sluitingstijd niet meer. Zaal wijst
op een glazen balustrade in de robuuste omkadering van het
grote terras op niveau 1: “Hier is een verbinding voorzien van
een zijtak van de Moreelsebrug, zo kunnen passanten een aan-
zienlijk stuk afsnijden en op hetzelfde niveau blijven als ze naar
het stationsplein willen. Dat geeft meer leven door en rond Het
Platform en dat is weer goed voor de voorzieningen die er zijn.”
staalconstructie
In het restaurant zijn de vakwerken van de staalconstructie
duidelijk zichtbaar. IMd Raadgevende Ingenieurs heeft voor
Het Platform een lichtgewicht staalconstructie met 3D-vak-
werkliggers ontwikkeld, die de hoeveelheid staal en beton met
50 procent reduceert ten opzichte van een conventionele con-
structie. Zaal: “Met een conventionele tafelconstructie zou de
vloer 2 meter dik moeten zijn, en met de vereiste hoogte van
het tram- en busstation zou dit betekenen dat het eerste niveau
hoger zou komen te liggen dan het stationsplein. Dat wilden we
pertinent niet, we ijverden juist voor een doorgaande route vanaf
het stationsplein naar ons gebouw, zonder niveauverschillen. En
dat is gelukt dankzij die slimme constructie.”
In de twee commerciële lagen vormen de stalen vakwerken sa-
men met de vloer van de eerste verdieping een tafelconstructie.
Hierdoor kon het aantal en de dikte van de kolommen in het
bus- en tramstation beperkt blijven, wat de ruimtelijke kwaliteit
en sociale veiligheid bevordert. De 12 meter vrije overspanning
tussen de kolommen in de OV-terminal is doorgezet in de bo-
venliggende constructies. Op de tafelconstructie is een raam-
werk van liggers en kolommen geplaatst dat de prefab betonnen
kanaalplaatvloeren van de woonverdiepingen draagt. Deze lig-
gers en kolommen zijn weggewerkt in de metal stud-wanden die
een woningscheidende functie hebben. De woningscheidende
wanden zijn gedimensioneerd op een brandwerendheideis van
60 minuten. Daardoor kon de brandwerende bekleding van de
stalen hoofddraagconstructie met 30 minuten bespaard worden.
Dit met als resultaat dat de totale dikte van deze wanden beperkt
kon blijven tot 400 mm. Stabiliteitsverbanden zijn opgenomen
in de dragende wanden en in de gevels. De kolommen van de
woonlagen dragen af naar de vakwerken van de publieke lagen,
de vakwerken op hun beurt naar de kolommen onder de tafel.
Zaal: “De geïntegreerde tafelconstructie is gebouwd door BAM
in opdracht van de gemeente en de provincie Utrecht, tegelijk
met de aanleg van de Uithoflijn. Voor de bovenbouw is een an-
Tijdens de bouw
stonden twee kranen
op de tafelconstruc-
tie van het gebouw:
1 op het terras naast
het toekomstige
restaurant en 1 in
op het terras in het
U-blok. (Foto’s:
Mariska Stieber)
De entreehal aan
de voet van de
Moreelsebrug, met
groengevel en door-
kijk naar de terminal
van de Uithoflijn.
08-09-10-11-12-13-14-15-16-17_platformmicrocity.indd 12 11-06-21 09:03