Pagina 21 van: Bouwwereld #04/2021

21
ALS HET AAN LEO SMIT LIGT, GAAT DE BOUWSECTOR VANAF NU WERKEN
MET EEN CO2-BUDGET DAT DE KOMENDE TIEN JAAR STEEDS MET 3 À 4
PROCENT WORDT TERUGGESCHROEFD. ALLEEN DAN IS EEN HALVERING
VAN DE CO2-UITSTOOT IN 2030 EEN REALISTISCHE DOELSTELLING,
OMDAT DE MAATREGELEN DIE BOUWONDERNEMINGEN DAN TREFFEN
GEBASEERD ZIJN OP HARDE FEITEN EN CIJFERS. DAARNAAST ZIJN NIEUWE
ONTWERPOPLOSSINGEN EN STRATEGISCHE ALLIANTIES NODIG OM HET DOEL
TE BEREIKEN. DE OVERHEID ZAL MET WET- EN REGELGEVING MOETEN KOMEN
DIE AFDWINGT DAT IEDEREEN IN DE SECTOR IN DEZELFDE WEDSTRIJD ZIT.
teKSt PETER DE WINTER Foto’S MARTIN WENGELAAR
L
eo Smit, directeur van SmartTrackers, is geschoold als
HTS werktuigbouwkundige en studeerde wijsbegeerte
aan de universiteit van Twente. Via vervangende militaire
dienstplicht rolde hij in het vak energiebeheer en -bespa-
ring en die weg heeft hij sindsdien niet meer verlaten. Op een
gegeven moment ontdekte hij dat je de CO2-reductie om de
klimaatdoelstellingen te halen, alleen kunt bereiken door con-
creet inzicht te bieden in de daadwerkelijke CO2-prestatie van
(bouw)bedrijven. Alleen dan weet een sector als de bouw welke
CO2-intensieve materialen er nodig zijn om de keten als geheel
mee te krijgen.
Was dat de aanleiding SmartTrackers te beginnen, een startup
in CO2-management?
“De letterlijke aanleiding was een vergadering bij een bouw-
bedrijf waar ik bij aanzat en waar we een rekenfout in een
Exel-sheet ontdekten. Vanaf dat moment ging de rest van het
gesprek alleen over die fout en niet over de achterliggende
doelstellingen. Dat kon anders, dacht ik. Er waren uiteraard al-
lerlei rekenlijstjes, maar daar kun je geen serieus programma in
opbouwen met onderbouwing, rapportages et cetera. Wat nodig
was, was een tool om CO2-reductie over de jaren heen door te
rekenen en het effect van genomen maatregelen inzichtelijk te
maken. Zo’n fl exibel instrument was er nog niet en ik ben in dat
gat gesprongen.”
Wat doet die tool?
“Wat je eerst doet, is de CO2-uitstoot van het bedrijf vaststellen.
Dit is in feite de CO2-ladder op niveau 3, die zijn basis vindt in
het wereldwijd gebruikte greenhousegas-protocol om de CO2-
uitstoot in te delen. Als ieder bedrijf, en uiteraard ook de consu-
ment, zijn uitstoot van direct energiegebruik inclusief indirecte
zaken zoals elektra, met het gewenste percentage zou terug-
Fotobijschrift kleur
KOPLOPER
dringen, dan zou je de wereldwijde doelstelling halen. Daarom is
het ook zo belangrijk op dat punt te beginnen. Nu zit de wereld
complex in elkaar en om vanuit rijkere westerse landen hierin
een versnelling aan te kunnen brengen, zul je dus ook heel kri-
tisch moeten kijken naar de CO2-impact van gebruikte grond-
stoffen en materialen. Waar het verder om gaat, is hoe je echt
een versnelling in de sector binnen de bandbreedte van het kli-
maatbeleid kunt realiseren. Dan kan het budgetverhaal erin met
als positieve uitkomst dat dit ook een enorme stimulans is voor
innovatie in de sector.”
Er speelt toch meer?
“Zeker. Wat in de bouw duidelijk naar voren komt, is dat als je
een huis gaat neerzetten, je grondstoffen en materialen nodig
hebt die je moet inkopen. Vraag daarbij is hoe ze geproduceerd
worden en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we de impact
daarvan opvangen. Dat zijn allemaal gegevens waarop je kunt
sturen als het gaat om reductie van uitstoot. En precies daar
ligt mijn passie: door goed te meten en te sturen binnen de ge-
stelde doelen een aanjager te zijn van innovatie. Mede daarom
ben ik SmartTrackers begonnen.”
Hoe zou de bouw volgens jou moeten reageren als het om
CO2-uitstoot gaat?
“Het vraagstuk gezamenlijk oplossen. Als je nu een nieuwe tun-
nel bouwt, dan weet je dat die activiteit sowieso veel impact
gaat hebben tijdens de bouw- en de gebruiksfase. We kunnen
proberen die tunnel zo duurzaam mogelijk te maken, maar het
blijft hoe dan ook een intensief bouwproject. We zullen dus ook
moeten nadenken waarop we onze kaarten gaan inzetten als
het om CO2-reductie gaat. De taak van een bouwonderneming
is namelijk bouwen en niet beleidsvraagstukken oplossen. Waar
het om gaat, is de ruimte die zo’n bedrijf krijgt om naar duur-
20-21-22-23-24-25_koploper.indd 21 11-06-21 11:42