Pagina 27 van: Bouwwereld #04/2021

DDe geplande invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022 zal naar verwachting geen doorgang vinden. Er zijn tal van problemen. Juristen waarschuwen voor chaos. Velen ver-wachten het stilvallen van grote delen van de bouw.Door de Eerste Kamer zijn na een hoorzitting met experts op 15 april zeer indringende vragen aan de minister gesteld over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), de uitwer-king daarvan in lagere regelgeving, het niet correct uitwerken van de amendementen, het negeren van de door de Tweede
Kamer aangenomen moties, de niet te verwaarlozen extra
kosten die deze wet met zich brengt en het gebrek aan ex-
perimenten en objectieve evaluaties. De Eerste Kamer heeft
aangekondigd na beantwoording van de vragen met de mi-
nister om tafel te gaan.
Recent werd door prof. mr. J.M.H.F. Teunissen in het blad
Gemeentestem opgeroepen de privatisering van het bouw-
toezicht te stoppen. Ook het ontwerp ministeriële regeling is
niet ter internetconsultatie voorgelegd, wat te denken moet
geven.
De Wkb in zijn huidige uitwerking zal bijdragen aan bouw-
kostenverhoging, bureaucratie, kwaliteitsverlies, aansprake-
lijkheidsproblemen en stagnatie.
Op 16 maart 2021 werd een wijziging van het Besluit bouw-
werken Omgevingswet en het Bouwbesluit 2012 gepubli-
ceerd (Stb. 2021 147). De inhoud daarvan geeft op onder-
delen te denken. Met het aansturen van NEN 6075 voor de
eigenschappen Ra en R200 worden deels dubbele eisen ge-
steld. De oude eisen om rookverspreiding tegen te gaan zijn
niet geschrapt. De eisen die moeten voorkomen dat rookgas-
sen via het ventilatiesysteem of via verbrandingsluchttoevoer
de kwaliteit van de binnenlucht aantasten, zijn onjuist gefor-
muleerd en zouden niet ingevoerd moeten worden.
De aanscherping van de toegankelijkheidseisen leidt voor
bestaande utiliteitsgebouwen tot niet bedoelde en niet pro-
portionele eisen. Je kunt niet plots eisen dat alle bestaande
gebouwen vanaf de openbare weg rolstoeltoegankelijk moe-
ten zijn. Merkwaardig is ook dat deze wijziging van het Bouw-
besluit 2012 niet ter consultatie is voorgelegd en ook niet in
voorhang aan de Tweede en Eerste Kamer.
27
DE BOUW IN ZWAAR WEER
Op 4 mei 2021 zijn door het Lente-akkoord Praktijkvragen
over BENG beantwoord. Het lezen van de antwoorden leert
dat de BENG-eisen en NTA 8800 indruisen tegen de uit-
gangspunten van het Bouwbesluit (2012). Zo is vergunnings-
vrij bouwen onmogelijk geworden en moet ook de inrichting
van een gebouw bij een aanvraag omgevingsvergunning al
kenbaar worden gemaakt, hetgeen nu niet hoeft. Het plaat-
sen van binnenwanden is vergunningsvrij en inrichten is geen
bouwen. We citeren slechts 1 vraag en antwoord en laten de
conclusie aan de lezer. Maar wellicht komt ook bij hen de ge-
dachte op dat we die 1 miljoen woningen voor 1 januari 2030
op deze manier op onze buik kunnen schrijven, alsmede cir-
culair bouwen. Vraag: Hoe ga je om met casco-oplevering?
Antwoord: In principe kan voor een woning die casco wordt
opgeleverd geen label worden afgegeven. Maar dat is voor
niemand bevredigend. Deze vraag is daarom voorgelegd aan
ISSO, NEN en BZK.
De bouw stelt nogal wat vragen over het Besluit bouwwerken
leefomgeving (BBL) aan het Expertisecentrum Regelgeving
Bouw. Het blijkt dat het Bouwbesluit 2012 niet 1-op-1 is
overgezet. Zo zijn we tot de ontstellende ontdekking geko-
men dat de brandonveiligheid met het BBL fors toeneemt.
Stookruimten in zowel de bestaande voorraad als de nieuw-
bouw zijn niet langer afzonderlijke brandcompartimenten.
De visie van het ministerie houdt in dat verbrandingstoestel-
len (voor vaste en vloeibare brandstoffen, heetwaterketels,
stoomketels en thermische olieketels) met grote belastingen,
bijvoorbeeld 20 MW, niet meer in een afzonderlijk brandcom-
partiment opgesteld hoeven te worden. Zijn dat soort installa-
ties niet brandgevaarlijk? Er wordt in de toelichting beweerd
dat brand nu vooral bij de kleine installaties in woningen voor-
komt. Helaas echter zijn ketels in bestaande woningen niet
per defi nitie veilig.
Een grondige analyse van de inhoud van het BBL is dus
nodig om vast te stellen of nog meer ‘bloopers’ aan de orde
zijn. Wij vragen bijvoorbeeld ook aandacht voor artikel 5.9,
tweede lid, van het BBL dat veel verbouwingen onmogelijk
maakt.
Dr. ir. N.P.M.
Scholten
Senior expert bij
Expertisecentrum
Regelgeving Bouw
COLUMN
27_columnnico.indd 27 11-06-21 09:15