Pagina 43 van: Bouwwereld #04/2021

43
O
p het dak van de parkeergarage van het Reinier
de Graaf ziekenhuis in Delft staat sinds begin dit
jaar een ‘drive-in’ operatiecomplex. Patiënten kun-
nen hier voor dagbehandelingen zoals oogingre-
pen en liesbreukoperaties terecht. Via de parkeergarage rijden
de patiënten als het ware de operatiekamer in en na de behande-
ling kunnen ze via dezelfde weg weer naar huis. Vanwege een
gebrek aan alternatieve locaties voor dit complex werd een extra
verdieping op de reeds bestaande parkeergarage gerealiseerd.
Het complex is een ontwerp van EGM architecten.
Bij de bouw van de parkeergarage in 2015 was al rekening
gehouden met een extra verdieping, inclusief optopping, door
het eventuele extra gewicht door te berekenen in de fundering
en de stalen draagconstructie van het vierlaagse gebouw. Met
de trillingen van de parkeergarage was echter geen rekening
gehouden – trillingen die in potentie de werkzaamheden in de
operatiekamers kunnen verstoren, dan wel onmogelijk maken.
Aan Royal HaskoningDHV de taak een constructie te ontwer-
pen die de trillingen tot een acceptabel niveau kan dempen.
TrillingsmeTingen
“De trillingen in de parkeergarage worden veroorzaakt door het
optrekken en afremmen van de auto’s”, vertelt Nils Roovers,
constructieadviseur bij Royal HaskoningDHV. “Daardoor ont-
staat wrijving, waardoor de parkeergarage horizontaal in bewe-
ging komt. Daarnaast zijn er oneffenheden, zoals drempels en
Fotobijschrift kleur
De veerpakketten zijn in het
middengebied op horizontale balken
van circa 2 meter lang gemonteerd.
Streamer
‘Het veer-
SySteem
werkt alS
een Soort
van lucHt-
kuSSen’
de crux
dilataties en als daar een zware auto overheen rijdt, ontstaan
verticale trillingen. Die zijn goed voelbaar. Voor een garage niet
erg, maar de meest voorkomende operaties in het operatiecom-
plex zijn oogoperaties en die worden op microscopisch niveau
uitgevoerd. De kleinste trilling kan al een groot effect op de ope-
ratie hebben.”
Officieel vastgestelde trillingseisen waren er niet, dus besloot
Royal Haskoning van de bestaande OK’s in Delft en de locatie
in Voorburg het trillingsniveau te meten en die te vergelijken
met het gemeten niveau van de parkeergarage. Aangezien bij
de bestaande OK’s nooit trillingsproblemen zijn gemeld, zou het
gemeten trillingsniveau een acceptabele streefwaarde verte-
genwoordigen. De trillingsdeskundigen van Royal Haskoning
maten in de OK’s een piektrilling van 0,4 mm/s en in de par-
keergarage een piektrilling van 1,0 mm/s. Tot een factor 2,5
groter dus.
HaalbaarHeidssTudie
Na de metingen werd de bestaande parkeergarage volledig
ingevoerd in DIANA, een softwareprogramma dat allerlei con-
structieanalyses kan uitvoeren. In dit programma werd de par-
keergarage virtueel in trilling gebracht om te valideren of het
ingevoerde model voldoet aan de realiteit. Vervolgens is de
nieuwe verdieping in het model geplaatst en is gekeken welke
trillingen in de bovenliggende constructie ontstaan. Daaruit
bleek dat vooral de verticale trillingen groot waren.
HET NIEuwE DRIVE-IN OPERATIEcOMPlEx VAN HET REINIER
DE GRAAf zIEKENHuIs IN DElfT sTAAT BOVEN OP EEN
PARKEERGARAGE uIT 2015. MET HET ExTRA GEwIcHT VAN
DE OPBOuw wAs IN HET OORsPRONKElIjKE ONTwERP Al
REKENING GEHOuDEN, MAAR MET DE TRIllINGEN DIE DE
AuTO’s IN DE PARKEERGARAGE VEROORzAKEN NIET. ROyAl
HAsKONINGDHV ONTwIERP EEN VERDIEPINGscONsTRucTIE
DIE RusT OP 433 sTAlEN DEMPINGsVEREN, wAARDOOR zElfs
DE MEEsT DElIcATE OOGcHIRuRGIE VEIlIG KAN wORDEN
uITGEVOERD.
TeksT DANIël VAN cAPEllEVEEN Beeld EGM ARcHITEcTEN | sTIjN POElsTRA, ROyAl HAsKONINGDHV
DRIVE-IN OPERATIE-
cOMPlEx OP VEREN
42-43-44-45_crux.indd 43 11-06-21 11:29