44
drive-in operaTiecomplex
Links op de foto de
parkeergarage van
het ziekenhuis met
daarop het drive-in
operatiecomplex.
Het operatiecom-
plex staat middels
een loopbrug met
het ziekenhuis in
verbinding. Onder
de aansluiting van
de loopbrug op
het complex zijn
de dempingsveren
en windverbanden
zichtbaar.
Een haalbaarheidsstudie met behulp van DIANA bepaalde wel-
ke maatregel of combinatie van maatregelen de te verwachten
trillingen voldoende kon dempen. “Er zijn allerlei mogelijkhe-
den om het op te lossen”, licht Roovers toe. “Verstijvingen in de
constructie of de garage zelf, het toepassen van een specifiek
vloersysteem of spelen met de massa van de garage.” uitein-
delijk bleek het opleggen van de nieuwe verdieping op stalen
dempingsveren technisch en financieel de beste oplossing voor
het dempen van de verticale trillingen, gecombineerd met sta-
len windverbanden in de optopping, die de horizontale trillingen
dempen.
lucHTkussen onder vloerconsTrucTie
“Het veersysteem werkt als een soort van luchtkussen waar de
constructie van de bovenbouw als een stijve doos bovenop ligt”,
legt Roovers uit. “Als er trillingen in de parkeergarage ontstaan,
zorgt het luchtkussen ervoor dat de opbouw heel langzaam ver-
ticaal in beweging komt. Daarnaast zorgen de windverbanden in
de opbouw voor een dusdanig stijve constructie, dat er nauwe-
lijks horizontale trillingen ontstaan.”
De dempingsveren zijn onder de dragende staalconstructie van
de extra verdieping aangebracht. uit het dak van de bestaande
parkeergarage staken al gedeeltelijke kolommen. Deze zijn
verlengd met daaroverheen ter plaatse van de gevel horizon-
tale randbalken en in het middengebied horizontale balkjes van
circa 2 meter lang. Op de horizontale balken zijn de veren ge-
monteerd, met daarop de stalen draagconstructie van de extra
verdieping en het vloerpakket. Dat pakket bestaat grotendeels
uit kanaalplaatvloeren met een druklaag. uitzondering zijn de
breedplaten voor de vloer en het dak van het operatiecomplex
zelf. Deze zijn nodig voor de bevestiging van medische appara-
tuur.
veerpakkeTTen
In totaal zijn er 433 dempingsveren van cDM stravitec onder
de nieuwe verdiepingsvloer aangebracht. Deze veren zijn opge-
deeld in meerdere veerpakketten, die in de fabriek op voorspan-
ning worden gebracht om de invering op de bouw te beperken.
Het grootste verenpakket bestaat uit negen grote veren met
daarin – om ruimte te besparen – steeds een kleinere veer, dus
achttien in totaal. Dit pakket kan verticaal een bepaalde belas-
ting hebben, maar op diverse plekken in de constructie was de
totale belasting groter dan die van het grootste pakket. Om dit
op te vangen zijn daar combinaties van twee of drie pakketten
toegepast. Roovers: “De keuze van die pakketten luistert nauw.
Heb je bijvoorbeeld twintig veren nodig, dan kies je niet voor
42-43-44-45_crux.indd 44 11-06-21 11:29