Pagina 52 van: Bouwwereld #04/2021

52
Haasje Over strijp-s
hadden de twee haasjes in een dag gemonteerd, waar we gere-
kend hadden met zeker twee dagen.”
voortman bouwde de constructie op op zogenaamde olifan-
tenpoten van ongeveer een meter hoog. daarmee konden de
spmt’s van mammoet er gemakkelijk onder rijden. de mon-
tage is vooral uitgevoerd met boutverbindingen. de constructie
leende zich daarvoor en het maakte het mogelijk om de ver-
schillende onderdelen al vooraf brandwerend te laten coaten.
dit coaten is uitgevoerd door van merksteijn staalcoating uit
raalte. ter plaatse van de boutverbindingen is vooraf alleen een
grondlaag aangebracht. na de montage – maar vóór het hijsen
– is de toplaag aangebracht.
bij de opbouw op de grond monteerde voortman ook al de sta-
len vloerplaten (comFlor). dat scheelde hijswerkzaamheden op
de bouw en het gaf de bouwdelen extra stabiliteit.
tijdelijke HulpcOnstructie
voor de montage plaatste voortman naast de twee dragende
kolommen een hulpconstructie met extra schoren als onder-
steuning van de twee haasjes. “de twee haasjes werken in de
eindsituatie met elkaar samen voor de stabiliteit. tijdens de
montage was die samenwerking er nog niet en waren dus extra
voorzieningen nodig.” pas na de montage van het kopdeel kon
voortman deze hulpconstructie weer verwijderen.
arcHitectOniscH beeld
de staalconstructie van de beide haasjes is doorgezet tot in de
woontoren. Feitelijk ligt het draagpunt echter op het ontmoe-
tingsvlak van de haasjes met de toren. in de toren zelf is de
staalconstructie uitsluitend architectonisch. de feitelijke draag-
structuur van de toren bestaat uit beton.
behalve de haasjes heeft het gebouw nog een stalen brug, na-
melijk op de negende bouwlaag als verbinding met de daktuin
van het naastliggende gebouw anton. vmX architects heeft
hiermee letterlijk de verbinding opgezocht, die zorgt voor sociale
interactie maar ook aansluit bij het verleden, toen alle philips-
gebouwen in het gebied met elkaar verbonden waren.
Ook deze brug heeft voortman steel construction ter plaatse ge-
prefabriceerd en op het juiste moment gehesen en gemonteerd.
Ook van deze brug loopt het stalen vakwerk door in de gevel van de
toren, maar vormt beton de feitelijke draagstructuur van de toren.
al met al een werk waar voortman steel construction trots op
mag zijn. “maar we hebben het echt samen gedaan als bouw-
team”, onderstreept Haarhuis.
grOOt raam
belangrijk in het ontwerp van de toren vond murphy dat elk ap-
partement een groot raam kreeg, met een brede vensterbank
om in te kunnen zitten. dit sluit aan bij de grote ramen in de
omgeving. liefst had murphy één groot raam gezien, maar dat
was met het oog op ventilatie en geluidbelasting niet mogelijk.
daarom zijn in een strook naast het grote raam twee draaikiep-
ramen boven elkaar geplaatst. Het onderste draaikiepraam is
aan de buitenzijde bekleed met een rooster, dat zowel esthe-
tisch is als de benodigde valbeveiliging vormt. dit raam biedt zo
een extra mogelijkheid om frisse lucht binnen te halen in deze
geluidbelaste omgeving. beide draaikiepramen zijn uitgevoerd
met een zogenaamde verborgen vleugel. daarbij is het raam van
buitenaf niet zichtbaar, doordat het profiel van de raamvleugel
volledig wegvalt achter het kozijnprofiel.
pui in prefab betOn
thermo konstrukties uit cuijk realiseerde de gevels voor de
woontoren op basis van het masterline 8-systeem van reynaers
aluminium. Het stelde het grote kozijn en de twee draaikiep-
ramen samen tot een volledige pui van circa 4,5 x 2,5 meter.
deze puien gingen naar prefabbetonbouwer westo in coevor-
den, die ze in prefab betonnen gevelelementen plaatste.
de naden tussen de prefab betonelementen heeft vmX archi-
tects onzichtbaar weggewerkt door te werken met reliëf in de
gevel. n
De brugdelen zijn
met SPMT’s bin-
nen kraanbereik
gebracht. (Foto:
Voortman Steel
Construction)
48-49-50-51-52-53-54-55_haasjeover.indd 52 11-06-21 10:02