maTeriaalinnovaTor
kleurverloop. Schneider ontdekte echter toen ze aan de Riet-
dekster werkte, dat ze niet slechts een kleur maar meerdere
kleuren om één touw kon wikkelen waardoor het kleurverloop
vloeiender wordt. Dat geeft het werk schilderachtige kwaliteiten,
alsof ze schildert met garens. Een andere verrassing was dat
ondanks het handwerk het kunstwerk digitaal oogt; de afzon-
derlijke kleurvlakken doen aan pixels denken. het geeft een ex-
tra laag aan het werk. “Zo ontdek steeds nieuwe in de machine
verstopte surprises die mijn technieken verder brengen.”
lucht Pluis
Daarnaast gebruikt ze het zogenoemde pluis, een reeks lange
dunne, vaak oranje of blauwe slierten van polypropyleen die vis-
sers onder de netten vastknopen tegen het beschadigen van
de vissersnetten wanneer die over de zeebodem slepen (het
Engelse woord is dolly rope). Deze slierten worden elke twee
weken vervangen. De afvalberg is daardoor omvangrijk, de slier-
ten en netten die achterblijven in de zeeën maken zelfs tachtig
procent uit van de plastic soep.
Ook dat materiaal gebruikt Schneider om er een gelijknamige
serie wandwerken mee te maken. Nadat kunstadviseur Pieter
Scheen Schneiders’ werk Der Nachtwanderer had gezien tij-
dens de KunstRAI in 2019, kreeg ze de opdracht om het kan-
toor van Deloitte op de 41e en bovenste verdieping De Maas-
toren in Rotterdam aan te kleden. De kunstenaar vervaardigde
lucht Pluis, een opvallend werk van tien meter lang en vijf meter
hoog dat sinds kort de witte muren kleurt van het kantoor van
deze financiële dienstverlener. Dat ze voor netten en pluis als
materialen koos is omdat ze licht zijn en meer vrijheid bieden
om te spelen. Ook kan ze intuïtiever werken dan bij de lood-
zware maskers van touw waarvoor ze veel research heeft moe-
ten doen om de juiste constructie te krijgen. Bovendien zou het
gewicht van een dermate groot werk als dit, te zwaar worden.
Voor lucht Pluis weefde ze de kleurige slierten polypropyleen
door de netten, waardoor er gelaagdheid en diepte ontstaat.
“Dat ik een compositie heb gemaakt van twintig geschakelde
stukken, maakt het extra duurzaam. het is weliswaar een site
specific kunstwerk maar het is flexibel te herschikken of te ver-
plaatsen, mocht Deloitte het werk ergens anders willen hangen
of het mee laten verhuizen naar een andere locatie”, legt ze uit.
lucht Pluis trekt de aandacht vanwege de felle kleuren en de
bijzondere compositie. het oogt als een oerwoud vol bewegen-
de lianen, maar heeft ook iets weg van een oosterse tempel of
een vogel die zijn vleugels uitslaat. De laatste associatie past
perfect bij de locatie: het gebouw reikt zo hoog in de lucht dat
het overvliegende vogels zou kunnen aanraken. n
Rademakers
Gallery toont
werk van Joana
Schneider (o.a. Die
Rietdeckerin) tijdens
Art Rotterdam van
1 t/m 4 juli 2021.
Lucht Pluis (10 x 5
m) op de bovenste
verdieping van
De Maastoren in
Rotterdam. Gemaakt
van gerecyclede
polypropyleen (pluis)
en nylon netten.
76
74-75-76_materiaalinnovator.indd 76 11-06-21 10:59