Pagina 77 van: Bouwwereld #04/2021

230x270_basis.indd 1 01-10-19 13:43
Bouwwereld is vernieuwd!
Ontvang acht keer per jaar:
– Projectinformatie en de mens achter
de realisatie van de projecten.
– Inspirerende bouwtechnische en
architectonische oplossingen
– Inzicht in hoe verschillende disciplines
in de bouw samenwerken.
De wereld achter
architectuur en bouwtechniek
Wilt u meer weten over Bouwwereld en de
mogelijkheden om Bouwwereld het hele jaar
door te ontvangen?
Bouwwereld.nl/abonneren
088 – 2266648
96
B
ehalve modelleur en BIM-specialist bij ABT uit Velp, is
Jelle Roks ook een van de adviseurs automatisering
bij WindBase. Een veelzijdig man kortom. Geen week
ziet er voor hem hetzelfde uit. Station Arnhem was
voor hem het eerste serieuze stageproject tijdens zijn studie. Hij
studeerde Bouwkunde aan de HAN en moest een stage bouw-
voorbereiding kiezen. Tussen de stageplekken zag hij naast tal
van bouwbedrijven, aannemers en architecten slechts één con-
creet project staan en dat was station Arnhem. Wat hij tijdens
die stage onder meer ontdekte, was dat er een duidelijke link zit
tussen alle betrokken partijen bij zo’n project.
“Of het nou om de belangen van de hoofdopdrachtgevers Pro-
Rail, ministerie van Infrastructuur en gemeente Arnhem ging,
of om die van de constructeur, architect, aannemer of installa-
teur; ze moesten er samen voor zorgen dat het project tot stand
kwam, maar ook voor ogen houden dat ze samen een icoon
aan het realiseren waren. En dat is volgens mij ook het doel van
een gebouw neerzetten: het moet een onderdeel van de sa-
menleving worden. Dat betekent dat je overal moet zien dat het
gebouw af is, dat er aandacht aan besteed is en dat het nergens
weerstand bij de gebruikers opwekt.”
Tijdens zijn stage moest hij het doen met renders en plaatjes en
wist hij niet hoe het er in het echt zou gaan uitzien. “Maar ik heb
tijdens mijn hele verdere studie de voortgang van het station
kunnen volgen en in de loop van de tijd werd duidelijk wat de
bedoeling van het gebouwontwerp was. Als je er nu komt, dan
maakt de open ruimte meteen duidelijk waar je naartoe moet.
De transportstromen van mensen, bussen, treinen, taxi’s, auto’s:
alles hangt op een logische manier samen. Daarbij ontkom je ui-
teraard niet aan de constructieve uitdaging die ook nog eens in
het gebouw zit. Kijk je puur en alleen naar de terminal, dan zie je
direct de enorme betonnen overkappingen met hun organische
vormen. De wanden gaan van beneden langzaam over in de
dakconstructie. En precies daar zie je mijn passie, het construc-
tieve vak, het overgaan van bouwtechniek in de vormgeving van
de architect.”
De enige constructieve concessie die er gedaan is, weet Jelle
Roks, is dat men het oorspronkelijke plan waarbij het dak ook
in beton uitgevoerd zou worden liet varen, om er door een
scheepsbouwer een bootconstructie van te laten maken, uitge-
voerd in metalen schotten en platen.
De stage bleek bepalend voor zijn verdere loopbaan te zijn. “Ik
ben ooit bouwkunde gaan doen om architect te worden. Door
mijn betrokkenheid bij station Arnhem ontdekte ik dat ik analy-
tisch best wel goed was, maar ook dat ik de creatieve ontwer-
pende kant interessant vond, maar de pure architectuur minder.
Dat bracht me tot de conclusie dat ik in de toekomst gebouwen
wilde gaan maken die constructief uitdagend zijn. Een goeie
ontwerpende constructeur gaat namelijk tot op zekere hoogte
ook over de vorm. Sterker nog: ik denk dat je als constructeur
juist mét de architect tot de beste en uitdagendste ontwerpen
kunt komen. Want je kunt bedenken wat je wilt, een gebouw
moet ook gebouwd worden.”
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST PETER DE WINTER FOTO’S RUUD DILLING
SUPERGAAF
97
‘EEN GEBOUW
MOET
ONDERDEEL
VAN DE
SAMENLEVING
WORDEN’
Jelle Roks, constructeur/
modelleur ABT
CENTRAAL
STATION
ARNHEM
96-97_supergaafjelle.indd 96-97 10-06-21 11:05