81
PROJECT TRANSFORMATIE
W
estfield Mall of the Netherlands is deels gebouwd
op het casco van het voormalige winkelcentrum
Leidsenhage. Samen met een deel nieuwbouw,
waaronder de parkeergarage, telt het getrans-
formeerde winkelcentrum in totaal meer dan 200.000 m2 op-
pervlak. De gevel, die in omtrek een totale lengte van 1,3 km
heeft, bestaat uit vier verschillende onderdelen: de vliesgevels,
de dichte gevels, de groengevels en de betonnen gevels. Het
project is op meerdere onderdelen indrukwekkend, waarbij de
witte, golvende betongevel het meest in het oog springt.
Voile
“De opdrachtgever vroeg ons om een iconische shopping mall
te maken die door het ontwerp mensen zal aantrekken”, vertelt
Mark Ohm, senior architectural engineer bij MVSA. Het ont-
werpidee vond zijn oorsprong in een foto van topmodel Naomi
Campbell. “De sjaal die zij daarop droeg, vormde de inspiratie
voor de vloeiende vormen van de gevel. We wilden oud en nieuw
met elkaar verbinden met een vloeiend gebaar, en dat is de voile
geworden”, legt Ohm uit.
Het idee van de voile is vertaald in een witte gevelband die als
het ware om het gebouw heen gedrapeerd is en de omtrek van
De voegbreedte tus-
sen de elementen is
20 mm +/- 4 mm.
het gebouw volgt. Deze band zakt op verschillende plaatsen
helemaal naar het maaiveld toe en schiet bij de ingangen ho-
rizontaal door om zo luifels te vormen. De hoofdingang en de
ingang van de bioscoop hebben spectaculaire diagonaal lopen-
de luifels, waarvan de hoofdingang met 22,5 meter hoogte de
kroon spant. Met de witte kleur, ronde vormen en overstekken
creëerde MVSA een uitdaging voor zichzelf en alle betrokken
partijen. Want hoe maak je zoiets in de praktijk?
Beton Vs. composiet
Volgens Ohm begon die zoektocht bij de materialisatie van de
gevelelementen. “Daar kwamen we al snel op composiet of be-
ton uit. We hebben proefstukken laten maken met beide ma-
terialen en gekeken naar twee referentieprojecten met ronde
vormen, een met composietgevel en de ander met betongevel.
Composiet had in onze ogen toch net iets te veel een plastic
uitstraling, dus kozen we voor beton. Bovendien moet het mate-
riaal een bepaalde robuustheid hebben, omdat het op sommige
plekken helemaal tot aan het maaiveld doorloopt. Als daar een
brommer met een hete uitlaat tegenaan komt, dan moet het wel
heel blijven.” De uitstraling en robuustheid van beton zijn dus
verkozen boven de mogelijkheid voor grotere gevelelementen
78-79-80-81-82-83-84-85-86_mall.indd 81 11-06-21 11:07