96
B
ehalve modelleur en BIM-specialist bij ABT uit Velp, is
Jelle Roks ook een van de adviseurs automatisering
bij WindBase. Een veelzijdig man kortom. Geen week
ziet er voor hem hetzelfde uit. Station Arnhem was
voor hem het eerste serieuze stageproject tijdens zijn studie. Hij
studeerde Bouwkunde aan de HAN en moest een stage bouw-
voorbereiding kiezen. Tussen de stageplekken zag hij naast tal
van bouwbedrijven, aannemers en architecten slechts één con-
creet project staan en dat was station Arnhem. Wat hij tijdens
die stage onder meer ontdekte, was dat er een duidelijke link zit
tussen alle betrokken partijen bij zo’n project.
“Of het nou om de belangen van de hoofdopdrachtgevers Pro-
Rail, ministerie van Infrastructuur en gemeente Arnhem ging,
of om die van de constructeur, architect, aannemer of installa-
teur; ze moesten er samen voor zorgen dat het project tot stand
kwam, maar ook voor ogen houden dat ze samen een icoon
aan het realiseren waren. En dat is volgens mij ook het doel van
een gebouw neerzetten: het moet een onderdeel van de sa-
menleving worden. Dat betekent dat je overal moet zien dat het
gebouw af is, dat er aandacht aan besteed is en dat het nergens
weerstand bij de gebruikers opwekt.”
Tijdens zijn stage moest hij het doen met renders en plaatjes en
wist hij niet hoe het er in het echt zou gaan uitzien. “Maar ik heb
tijdens mijn hele verdere studie de voortgang van het station
kunnen volgen en in de loop van de tijd werd duidelijk wat de
bedoeling van het gebouwontwerp was. Als je er nu komt, dan
maakt de open ruimte meteen duidelijk waar je naartoe moet.
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST PETER DE WINTER FOTO’S RUUD DILLING
SUPERGAAF
‘EEN GEBOUW
MOET
ONDERDEEL
VAN DE
SAMENLEVING
WORDEN’
Jelle Roks, constructeur/
modelleur ABT
CENTRAAL
STATION
ARNHEM
96-97_supergaafjelle.indd 96 11-06-21 11:53