Pagina 47 van: Bouwwereld #04/2022
47
D
e oudste bouwdelen van Museum W in Weert da-
teren uit het midden van de 16e eeuw, maar het
aanzien wordt vooral bepaald door een grote restau-
ratie in 1911 van het toenmalige stadhuis in neo-
renaissancestijl. Ook aan de achterkant is destijds een uitbreiding
gemaakt, die sindsdien al vijf keer is verbouwd en een historisch
minder interessante gevel had. In de jaren 2019–21 is het muse-
um wederom volledig gerenoveerd. De entree is verplaatst naar de
achterbouw die is opgehoogd. Daar zijn een entreehal, vluchttrap,
lift, toiletten, kantoren, vergaderruimte en een depot gecreëerd.
DIKKE SCHIL
De voor- en zijgevels in neorenaissancestijl zitten als een schil
rond het gebouw uit 1548. Het deel van de zuidgevel waar tot in
de jaren 60 van de 20e eeuw een boerderij voor stond, springt
iets terug ten opzichte van de neorenaissancegevel. Die loopt
door tot aan de contouren van de verdwenen boerderij.
Ontwerper van de recente verbouwing en uitbreiding Maurice
Mentjens heeft de gevel van de nieuwbouw ook duidelijk als los
element rond de oudbouw gezet. Aan de noord- en zuidgevel
steekt de ‘gouden’ schil zo’n 10 centimeter uit voor de oudere
gevels.
CONTROVERSE
De nieuwe museumentree in de achterbouw biedt de mogelijk-
heid om gelijkvloers binnen te gaan. De gevel van de achter-
Fotobijschrift kleur
Maurice Mentjens maakte het ontwerp
voor de nieuwe gevel en voor de renovatie
van het interieur van Museum W.
STREAMER
DE CRUX
bouw is contrasterend vormgegeven. Dat heeft veel reuring in
Weert veroorzaakt. Na presentatie van het plan ontstond er op
de social media een stortvloed van afkeuringen. Dankzij steun
uit de hoek van de Gemeente, Welstandscommissie en de Rijks-
dienst voor Cultureel Erfgoed is het plan toch uitgevoerd. Ook
tijdens het interview met Maurice Mentjens in en rond het mu-
seum uitten sommige voorbijgangers hun steunbetuigingen en
anderen juist afkeurende woorden.
GOUDEN RELIEKSCHRIJN
Waarom koos Mentjens voor de opvallende vormgeving en ma-
terialisatie? “Musea zijn de heilige plaatsen van onze moderne
samenleving. Musea bewaren de relikwieën van onze cultuur
voor het nageslacht. Daarom heb ik gevel bekleed met Tecu-
Gold als referentie aan de oude reliekschrijnen, die vaak ge-
maakt zijn van goud of zilver. Het verwijst tegelijkertijd naar de
collectie religieuze kunst van Museum W.”
Zoals reliekschrijnen het verhaal van de heiligen uitbeelden, zo
kunnen voorbijgangers nu door de openstaande luiken twee
grote beeldschermen en diverse kunstobjecten zien, die betrek-
king hebben op de collectie en exposities. “Ook de associatie
met een adventskalender is onderdeel van het gevelconcept
met de luiken”, aldus Mentjens.
De goudkleurige achtergevel is volledig opgebouwd uit luiken
van drie stroken breed, die uit kostenoverwegingen allen vast
staan. Alleen de deur van de hoofdentree scharniert. De gevel
MUSEUM W IS SINDS 1982 GEVESTIGD IN HET VOORMALIGE
STADHUIS IN HET CENTRUM VAN HET LIMBURGSE WEERT.
ONLANGS IS HET MUSEUM VERBOUWD DOOR ONTWERPER
MAURICE MENTJENS. MEEST IN HET OOG SPRINGEND ONDERDEEL
VAN DEZE RENOVATIE IS DE ACHTERBOUW MET DE NIEUWE
GOUDKLEURIGE GEVEL. MAURICE MENTJENS VERTELT OVER
ZIJN KEUZE VOOR TECUGOLD, DAT HIER VOOR HET EERST
ZO GROOTSCHALIG ALS GEVELBEKLEDING IS TOEGEPAST IN
NEDERLAND.
TEKST JACQUELINE KNUDSEN FOTO’S ARJEN SCHMITZ
HET IS NIET AL GOUD
WAT ER BLINKT…
46-47-48-49-50-51_cruxmuseumw.indd 47 16-06-2022 14:37