68
H
oe vernuftig het nieuwe kunstpaviljoen M in Almere
eigenlijk is, blijkt pas vanuit de kabelbaan die er-
langs loopt. Dan opeens zie je pas hoe fraai de drie
ronde vormen van dit tijdelijke paviljoen op elkaar
aansluiten. Dan pas worden ook de overeenkomsten met Bro-
ken Circle/Spiral Hill in Emmen zichtbaar, het wereldberoemde
landschapskunstwerk van Robert Smithson waarbij een spiraal-
vormige landtong in een kunstmatige meertje is gelegd. Of de
gelijkenis met Observatorium, die immense sculptuur van ronde
aardwallen en uitgravingen in het nabijgelegen Lelystad – alsof
een enorme steeninslag het vlakke polderlandschap doet gol-
ven. Het zijn weloverwogen referenties, zegt architect Alessan-
dra Covini, die met haar levenspartner Giovanni Bellotti Studio
Ossidiana runt. “Wij hebben dit tijdelijke paviljoen zo ontworpen
dat het landschapskunst kan worden.”
Het eerste gerealiseerde gebouw van Studio Ossidiana is een
pilot voor het uiteindelijke Museum M dat op deze of een andere
locatie in Almere moet worden gerealiseerd. Dit nieuwe museum
toont ‘immersieve kunst’, een hippe term voor ruimtelijke instal-
laties die een zintuigelijke ervaring bieden. Met deze invalshoek
wil het museumbestuur aansluiten bij de landschapskunst waar
de Flevopolder om bekend staat. Ter illustratie: op de twee ope-
ningsexposities zijn onder meer grote sculpturen te zien waar je
als bezoeker om- en doorheen kunt lopen en halfrond scherm
met bedwelmende digitale beelden met een soundscape. Co-
vini: “Het paviljoen moet minimaal vijf jaar op deze plek kunnen
staan. Daarna kan het geheel of gedeeltelijk worden verplaatst.
Het ronde podium bestaat uit geschakelde betonelementen en
kan relatief eenvoudig worden gedemonteerd en verplaatst. De
pier bestaat uit omgekeerde u-profielen van beton en kan ook
worden verplaatst.”
ZINTUIGELIJKE ARCHITECTUUR
Het paviljoen bestaat uit drie cirkels. “Het is een publiek gebouw
dat mensen moet verbinden. Tegelijkertijd moeten bezoekers
contact met het landschap maken. Dat spel van verbinding en
autonomie hebben wij met cirkels verbeeld”, aldus Bellotti. De
grootste cirkel is een ronde pier, die slechts één hoekpunt van
een kade raakt. Aan de overkant van die ronde pier ligt een rond
betonnen platform met daarop een opvallende constructie van
semi-transparant polycarbonaat. Waar pier en paviljoen elkaar
raken ligt een klein rond platform gevangen in het binnenwater
van de ronde pier. “Het is een experimentele museumzaal voor
kunstpresentaties in de buitenlucht.”
Net als de kunst die in dit tijdelijke museum is te zien moet ook
de architectuur een zintuigelijke ervaring bieden. “Door de semi-
Het paviljoen be-
staat uit drie cirkels,
een pier, een pavil-
joen en een klein
rond platform in het
binnenwater van de
ronde pier.
MIJN EERSTE
66-67-68-69-70-71_mijneerste.indd 68 16-06-2022 15:06